Hej

Jag ska bygga en maskinhall 8,4 x 14x4m med vägghöjden 3,3m. Till att börja med oisolerat men med möjlighet att isolera senare. Plattan är redan gjuten och snart ska jag börja spika blocken.

Planen är 45x145 reglar i väggarna och att bygga blocken med reglar, GU, spikläkt och panel på marken och sedan resa dem.
3D-modell av en framtida maskinhall med vit panel, tre portar och en gavelspets med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en obehandlad trästomme för maskinhall med väggar och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lite funderingar kring avväxlingar som någon kanske kan ge mig tips om?

På framsidan är det tre portar 2,5 respektive 3m. Tanken är att lägga en ca 10m lång limträbalk 270x90 över alla tre för att hålla ihop huset. I sidan på blocken där limträbalken är upplagd tänkte jag spika på 2st 45x145 med urjackning innåt som upplag för limträbalken som en del av blocken. Limträbalken tänker jag mig då kan monteras efteråt när blocken på sidorna är resta. Därefter monteras de två små blocken som stöd mellan portarna. Tänker jag rätt? Så här alltså, det blå är limträbalken.

3D-skiss av regelkonstruktion för maskinhall med limträbalk indikerad i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av väggblock i trä för maskinhall med urtag för blå limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-illustration av en limträbalk över reglar, symboliserar konstruktion av maskinhall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gavelspetsarna tänkte jag lösa genom att bygga raka väggblock och klä de två yttre takstolarna med panel innan de lyfts upp. Under takstolen ett dropbbleck i skarven. Det borde väl fungera?
Totalt blir det nio block enligt nedan, verkar det vettigt?

Ritning av en maskinhall med måttangivelser och markerad position för limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.