Hej,

Har ett segeltak som jag vill spänna upp med block/talja men förstår inte riktigt hur linorna skall dras.

Någon som kan ge en vettig förklaring? Behövs det något visst avstånd mellan dom båda blocken?

Se min bild hur jag har tänkt.
 
  • segel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste jag ha ett av blocken fäst i famkant av segle och det andra fast i stolpen?
 
Hej Fröberg,

ja, du skall ha ett block fäst i seglet.
Linan fäster du först i stolpen vid det övre "B", tex genom ett hål i stolpen och sedan en knop bakom.
Sedan drar du linan från stolpen till blocket i seglet och tillbaka till det andra blocket i stolpen.
Åter från blocket i stolpen till blocket i seglet ett varv till.
Sedan är det klart.
Fäst linan på lämpligt ställe.
 
KnockOnWood skrev:
Hej Fröberg,

ja, du skall ha ett block fäst i seglet.
Linan fäster du först i stolpen vid det övre "B", tex genom ett hål i stolpen och sedan en knop bakom.
Sedan drar du linan från stolpen till blocket i seglet och tillbaka till det andra blocket i stolpen.
Åter från blocket i stolpen till blocket i seglet ett varv till.
Sedan är det klart.
Fäst linan på lämpligt ställe.
Super! Tack!
 
Tänk också på att att du måste ha ganska brant lutning på taket (om det ska sitta uppe mer permanent) eftersom segel är sydda med buk, annars samlas vattnet på taket och begagnade segel är inte speciellt vattentäta.
 
Nybyggarn skrev:
Tänk också på att att du måste ha ganska brant lutning på taket (om det ska sitta uppe mer permanent) eftersom segel är sydda med buk, annars samlas vattnet på taket och begagnade segel är inte speciellt vattentäta.
Det är specialsytt utan buk :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.