Införskaffat en ny bordsåg DEWALT DWE7492 och allt är fina fisken, mycket nöjd med dewalts ”mekaniska” anhåll. Är dock lite fundersam över att varje gång som jag slår av maskinen så skjuter det ut en markant klargul blixt ifrån motorn! Maskinen är ansluten till en trefas med en adapter CEE3-1 emellan. Är det för hög spänning som gör att motorn blixtrar till eller är det bara motorbromsen som ”dumpar överskottet”?

Kanske korkad fråga detta

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
mooselake mooselake skrev:
Införskaffat en ny bordsåg DEWALT DWE7492 och allt är fina fisken, mycket nöjd med dewalts ”mekaniska” anhåll. Är dock lite fundersam över att varje gång som jag slår av maskinen så skjuter det ut en markant klargul blixt ifrån motorn! Maskinen är ansluten till en trefas med en adapter CEE3-1 emellan. Är det för hög spänning som gör att motorn blixtrar till eller är det bara motorbromsen som ”dumpar överskottet”?

Kanske korkad fråga detta

Det är nog ganska vanligt att stora elmotorer vad gäller effekt blixtrar innan kolen har slitits in till rätt form mot kommutatorn. Det blir normalt bättre efter en tids användning. I och för sig har jag inte noterat detta på min Dewalt DW745 när den var ny men kanske beroende av hur motorn är orienterad och hur lätt den syns utifrån vid användning. Kolla denna länk som tar upp DWE7492 på Youtube
Dewalt DWE7492 sparks. Is this a problem? - YouTube

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
  • Gilla
mooselake
  • Laddar…
Strålande! Det låter som en riktigt vettig förklaring, och billig!

//Fredrik
 
Troligtvis motorbromsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.