Hej

Jag har blivit stämd av ett bolag som jag köpt tjänster av men där de begått ett avtalsbrott och felaktigt sagt upp mitt avtal, vilket inneburit extrakostnader för mig som jag bestridit.
Nu har de stämt mig.
Det är dags att skicka in mitt svar till tingsrätten där jag anger min ståndpunkt och försöker styrka denna genom de bevis jag lägger fram.
Frågan är följande, kan jag kräva ersättning från motparten för nedlagd tid (=utebliven arbetstid) samt övriga tillkommande kostnader?
 
Det är inte olagligt att yrka på ersättning för kostnader eller uteblivna inkomster, men med stor sannolikhet Nej.

Ring till TR och fråga om råd, det har jag gjort flera ggr.
 
Skadestånd i form av ekonomisk skada pga avtalsbrottet kan du yrka på men utebliven arbetsbrist är nog svårare, jag är dock inte insatt i konsumentköpslagen.
 
R
Nik206 skrev:
Hej

Jag har blivit stämd av ett bolag som jag köpt tjänster av men där de begått ett avtalsbrott och felaktigt sagt upp mitt avtal, vilket inneburit extrakostnader för mig som jag bestridit.
Nu har de stämt mig.
Det är dags att skicka in mitt svar till tingsrätten där jag anger min ståndpunkt och försöker styrka denna genom de bevis jag lägger fram.
Frågan är följande, kan jag kräva ersättning från motparten för nedlagd tid (=utebliven arbetstid) samt övriga tillkommande kostnader?
Pröva även juridikforumet på Flashback. Där finns mycket kunnigt folk som kan ge tips.. Du skulle haft juridisk hjälp med detta dock.
 
Handlar det om större summor så skulle jag tveklöst rekommendera att ta in juridisk hjälp för att se till att du inte går bet på någon formalia eller missar att ställa krav som du har rätt till. För mer utförlig hjälp och fler svar kan det säkert underlätta om du ger mer detaljer om ärendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.