Köpte huset den 1 Augusti. Har nu blivit erbjuden av en tidigare spekulant att köpa en värdering de gjorde förra året i November. Enl uppgift skall huset vara värderat till klart med än vad vi köpte det för (prutade friskt).
Värderingen är gjord av Värderingsinstitutet.

Nu till frågan. Vad kan det vara värt att betala för att få ta värderingen? Kostade tydligen 2.500.
Finns det någon anledning att inte köpa den?
Vitsen med att köpa den är att på så sätt kunna göra om topplånet till bottenlån.
Skall kolla med banken hur de ställer sig till det.

//Jocke
 
Finns det någon anledning att inte köpa den?
November förra året låter väl gammalt för en värdering...

Berit
 
Den mäklare vi köpte av gjorde det gratis,( 5år efter köp :)) vi fick ett ordentligt protokoll som banken tog en kopia på, fick på detta sätt bort allt topplån. Ta kontakt med din mäklare är mitt råd.
 
DEn möklaren värderade huset till 1.200.000, men denna värdering skall enligt uppgift vara högre. Den mäklaren vi köpte av ger jag inte mycket för tyvärr.
Att den är 1 år gammal borde inte vara något problem tycker jag eftersom vi börjat rusta en del och marknaden har inte generellt gått ner.
Men vad vet jag. Man är ju en "newbie" inom detta område.

//Jocke
 
Att kolla med banken är nog ett listigt drag, vissa banker/låneinstitut godtar inte vem som helst som värderingsman utan det ska vara en mäklare/värderingsman som dom anvisar. Om värderingen är gjord året innan ni köpte huset så finns det nog en ¨risk¨ att banken anser att husets marknadsvärde är = det ni köpte huset för, om ni inte gör en ny värdering nu.
 
Den risken är nog stor. Fast å andra sidan är det bara att anlita den firman igen eftersom de knappast kan värdera ner huset efter det vi gjort. Hoppas bara banken godtar denna värdering.

//Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.