Den 7/9 skrev jag en anbudsföfrågan på Bello.se. 4 har svarat, 3 har varit här och tittat. Den ene fick vi offert av efter 2 dagar, dock vill vi inte anlita honom eftersom han dels var dyr och dessutom pratade ganska dålig svenska. Vi märkte redan under besöket att han inte riktigt förstod oss. Han kändes också väldigt osäker när vi diskuterade hur saker skulle göras. Ytterligare två hantverkare var här och tittade, den förste skulle "lämna offert till helgen" och den andre sa väl ingen direkt tid, men vi sa att vi vill ha jobbet gjort innan jul.

Vi har fortfarande inte fått in någon av de två andra offerterna, och det börjar närma sig 2 månader nu.

Nej, vi har ingen bekant som rekommendera. Vi känner ett par som nyligen gjort ett badrum som de var nöjda med, men den hantverkaren ville inte ta vårt jobb eftersom vi skulle använda ROT-avdraget. Nehepp.

Hur i hela friden ska man bära sig åt om man vill få tag på hantverkare om man inte har några kontakter? Det verkar helt omöjligt.
 
Ring runt och kolla runt omkring där jag bor är det flera företag som erbjuder helhetslösningar ( Totalentreprenad )
 
Fast vad menar du att jag ska göra annorlunda mot vad jag gjort idag? Det är ju ett lotteri att bara ringa vem som helst. De kanske inte kommer de heller....

Jag fattar verkligen inte varför det måste vara såhär med hantverkare. Varför ska det vara så svårt att hitta någon att lita på?
 
optimum
Så här skriver bello.se

"Bello.se arbetar för att skapa en så trygg process som möjligt för uppdragsgivare och hantverkare."

Tycker du ska höra av dig til ldem och att de plockar bort företag som inte är intresserade.
Fråga även hur de kvalitetssäkrar företagen.


Verkar behövas städas en del i denna branchen.


mvh Roland
 
Kolla med butiken där du köper grejerna då, tex Hornbach, Bauhaus osv..
 
rolri skrev:
Verkar behövas städas en del i denna branchen.
Skojar du...

Man kan knappast vänta sig att man ska få svar från alla som hört av sig eller ens alla som kommer och tittar. Själv har jag skickat en offertförsfrågan till nio hantverkare som sade sig vara intresserade. Jag hoppas att jag får svar från 3-5 av dem och då är säkert ett eller två av svaren mindre seriösa. Men då har jag ringt några gånger för att påminna dem... Så måste man tydligen göra trots att det är ett bra underlag och ingen tidspress angående när det ska utföras.
 
optimum
Eld skrev:
Skojar du...

Man kan knappast vänta sig att man ska få svar från alla som hört av sig eller ens alla som kommer och tittar. Själv har jag skickat en offertförsfrågan till nio hantverkare som sade sig vara intresserade. Jag hoppas att jag får svar från 3-5 av dem och då är säkert ett eller två av svaren mindre seriösa. Men då har jag ringt några gånger för att påminna dem... Så måste man tydligen göra trots att det är ett bra underlag och ingen tidspress angående när det ska utföras.
Är man seriös så antingen svarar man med en offert eller så svarar man med att man tackar för förfrågan men inte kan åtaga sig uppgiften.

Enkelt?

Ja tack eller nej tack.

Vanligt hyffs.

Alternativ till nej finns ju och kan vara att man inte har tid nu men gärna senare eller annat tillfälle.
Att bara skita i att svara är lågt.

Vad tycker ni?


Jobbigt att svara?
Skaffa ett färdigt kort med företagets namn mm liknande ett vykort.
Bara att fylla i kundens namn och adress så blir det enkelt.
Troligen pratar många om liknande på jobbet och de som svarar nej kommer bli behandlade med respekt och kanske kommentaren att de har bra sysselsättning mm. De som inte svarar kan ni ju gissa vad de får för kommentarer vid fikabordet.

mvh Roland
 
H
Snigel, i vilken landsända bor du?
Bor du på rätt plats så kan du få ref.
 
Redigerat:
Det sjuka är ju att de HAR svarat mig på Bello! Om de inte var intresserade, varför i hela friden svarade de då? De kunde ju lämnat plats åt 4 andra istället eftersom man bara får 5 svar......
 
Tekopptekopp
Snigel skrev:
Den 7/9 skrev jag en anbudsföfrågan på Bello.se. 4 har svarat, 3 har varit här och tittat. Den ene fick vi offert av efter 2 dagar, dock vill vi inte anlita honom eftersom han dels var dyr och dessutom pratade ganska dålig svenska. Vi märkte redan under besöket att han inte riktigt förstod oss. Han kändes också väldigt osäker när vi diskuterade hur saker skulle göras. Ytterligare två hantverkare var här och tittade, den förste skulle "lämna offert till helgen" och den andre sa väl ingen direkt tid, men vi sa att vi vill ha jobbet gjort innan jul.

Vi har fortfarande inte fått in någon av de två andra offerterna, och det börjar närma sig 2 månader nu.

Nej, vi har ingen bekant som rekommendera. Vi känner ett par som nyligen gjort ett badrum som de var nöjda med, men den hantverkaren ville inte ta vårt jobb eftersom vi skulle använda ROT-avdraget. Nehepp.

Hur i hela friden ska man bära sig åt om man vill få tag på hantverkare om man inte har några kontakter? Det verkar helt omöjligt.
Har du meddelat han med höga priset och dålig svenska att du tackar för offerten men avstår?
 
Är själv med på något som heter Offerta bara för jag var nyfiken på detta för en tid sedan, men jag har aldrig tagit ett arbete där igenom...ännu.

Vill däremot att ni ska få ta del av hur det ser ut när det kommer ett mail från Offerta som erbjuder mig och andra ett arbete.

9 av 10 förfrågningar idag handlar om att personen i fråga behöver hjälp "snarast" och det avser ofta ganska stora projekt.

I detta exemplet behöver ju inte personen ifråga hjälp förrän vid årsskiftet, vilket dock inte ligger speciellt långt borta för oss som planerar arbeten. :rolleyes:

SÅ... hur kan man ärligt talat tro att man ska hitta en hantverkare som har möjlighet med så här kort varsel och sedan dessutom bara får den korta tiden på sig att göra arbetet precis över nyåret... :rolleyes:

Om nu alla konsumenter tycker att hantverkarna är dåliga på att planera och sköta sina arbeten så kan man ju undra varför inte konsumenterna visar upp att de är bättre på just detta... :rolleyes:


Citat:

Hej Paul!
Här kommer en kundförfrågan som matchar din profil
Ombyggnad i Xxxxxxxxxxxx
Id: XXXXX
Vad: Ombyggnad
Var: Xxxxxxxxxxxx
När: Inom 3 månader
Tjänsten ska utföras åt: Privatperson
Uppskattat uppdragsvärde: 50 000-200 000 kr
Beskrivning:
Ett kallförråd på 11 kvm skall bli ett varmförråd.
Förrådet är byggt 1999 av JM i Xxxxxx.
Offert behövs på både material och arbete, utgå från att även vindpapp, isolering och fuktspärrsplast behövs.
Använd kvalitetsmaterial.
Arbetet skall utföras tidigast den 27/12 2009 och senast den 7/1 2010.
Ju tidigare i tidsintervallet desto bättre.
 
Paul:Grattis nu har du mellandagarna räddade ;)
 
Tekopptekopp
Paul-Staffanstorp skrev:
Är själv med på något som heter Offerta bara för jag var nyfiken på detta för en tid sedan, men jag har aldrig tagit ett arbete där igenom...ännu.

Vill däremot att ni ska få ta del av hur det ser ut när det kommer ett mail från Offerta som erbjuder mig och andra ett arbete.

9 av 10 förfrågningar idag handlar om att personen i fråga behöver hjälp "snarast" och det avser ofta ganska stora projekt.

I detta exemplet behöver ju inte personen ifråga hjälp förrän vid årsskiftet, vilket dock inte ligger speciellt långt borta för oss som planerar arbeten. :rolleyes:

SÅ... hur kan man ärligt talat tro att man ska hitta en hantverkare som har möjlighet med så här kort varsel och sedan dessutom bara får den korta tiden på sig att göra arbetet precis över nyåret... :rolleyes:

Om nu alla konsumenter tycker att hantverkarna är dåliga på att planera och sköta sina arbeten så kan man ju undra varför inte konsumenterna visar upp att de är bättre på just detta... :rolleyes:


Citat:

Hej Paul!
Här kommer en kundförfrågan som matchar din profil
Ombyggnad i Xxxxxxxxxxxx
Id: XXXXX
Vad: Ombyggnad
Var: Xxxxxxxxxxxx
När: Inom 3 månader
Tjänsten ska utföras åt: Privatperson
Uppskattat uppdragsvärde: 50 000-200 000 kr
Beskrivning:
Ett kallförråd på 11 kvm skall bli ett varmförråd.
Förrådet är byggt 1999 av JM i Xxxxxx.
Offert behövs på både material och arbete, utgå från att även vindpapp, isolering och fuktspärrsplast behövs.
Använd kvalitetsmaterial.
Arbetet skall utföras tidigast den 27/12 2009 och senast den 7/1 2010.
Ju tidigare i tidsintervallet desto bättre.
Gick oxå med i det där via telefonförsäljare. Har aldrig behövt tjänsten och dom ringer och tjatar varför jag ej svarat på något mail jag fått.
 
v-g skrev:
Paul:Grattis nu har du mellandagarna räddade ;)
Ha ha... ja men visst...
Problemet är att jag redan räddat dem...
Bokar jobb i april just nu... ;)


Tekopptekopp skrev:
Gick oxå med i det där via telefonförsäljare. Har aldrig behövt tjänsten och dom ringer och tjatar varför jag ej svarat på något mail jag fått.
Ok... det var en kompis till mig som är målare som nämnde det för mig, men ingen av oss har utnyttjat tjänsten.
Dock kostar den ju inget om man inte använder sig av den och det var väl därför som vi anslöt oss till den av ren nyfikenhet.
Dock aldrig någon som ringer och tjatar som du beskriver faktiskt.
 
Det finns nog både struliga privatpersoner och struliga hantverkare. Jag måste dock sälla mig till skaran som har dåliga erfarenheter av hantverkare. Man måste ha en ömsesidig respekt. Som privatperson får man se till att verkligen svara på de som lämnar anbud, så snart man har bestämt sig. Och även ange varför man valt någon annan. Som hantverkare får man hålla det man lovat och får man förhinder får man tala om det direkt.

En av mina erfarenheter av hantverkare är att de säger att de ska komma men inte gör det. Vi hade bokat in en dag, långt i förväg, det var ingen brådska alls för min del, vi tog en dag som passade hantverkaren, det var en dags arbete. Jag var tvungen att vara hemma och planerade därför mitt jobb långt i förväg, tog hem arbete och arbetade hemma den dagen.

Han kom dock inte, när han var 2 timmar sen ringde jag. Då hade han inte hunnit klart jobbet från dagen innan och tänkte inte komma. Han hade dock inte ringt.

Vi bestämde en ny dag....samma visa. Vi bestämde en ny dag...samma sak med enda skillnaden att det var min sambo som jobbade hemifrån. Då gav jag ett ulitmatum, kommer du inte nästa dag vi bestämmer så anlitar jag någon annan. Då kom han.

Det kallar jag brist på respekt!

Men jag är övertygad om att det finns privatpersoner som också har brist på respekt för hantverkare och att de inte kan vara tillgängliga jämt, exempelvis på julen som ni beskrev ovan.

/Camilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.