Hej,

Jag har råkat ut för en lurendrejare till målare och behöver hjälp med uppskattning av någon som har mer koll än mig.

Det som har målats är:
Sovrum (32 kvm väggyta) har även bredspacklats.
Hall (7kvm väggyta)
Kök (8 kvm väggyta).
Dvs total väggyta är 57 kvm

Tak har även målats och det är totalt 18 kvm yta.

Väggar och tak har målats vita. Tre dörrar har målats vita samt ett fönsterbleck har först skrapats och sedan målats vit. Inget har behövts lagas, 2-3 små hål har spacklats igen.

Hur lång tid kan detta ta mellan tummen och pekfingret? Hur lång tid kan det ta att bredspackla och slipa sovrummet?

Oerhört tacksam för all hjälp (nej ingen offert, lång historia om varför + självklart är allt vitt).
 
Var är lurendrejeriet?
 
Han påstår att det tagit väldigt lång tid. 2 veckor 'a 8 h per dag för att vara exakt. Även en person som jag, som inte är speciellt duktig på sånt här förstår ju att han försöker blåsa mig.
 
Följdfråga: behövdes det bredspacklas, slipas, finspacklas, torktid, tapetsering, målning ev spackling för att tidigare underlag var helt åt helskotta osv??? Begär en spec för momenten med timmar och ställa frågan igen för när det gäller målning måste jag säga att skillnad på vägg och vägg kan vara som natt och dag.
 
Sovrummet var tapeteserat därför behövde skarvarna slipas ner och sedan bredspacklas. Tapeterna var i bra skick sa målaren så inget behöver rivas ner. Dvs väggyta på 32kvm. De andra väggarna var i toppskick vilket även målaren sa, de var redan vita så det skulle bara fräschas upp.

Har begärt spec och han påstår att han målat och gjort vissa saker EFTER att jag varit på plats och tagit bilder. Bland annat så påstår han att han målat sovrummet måndag och tisdag v42, men jag var hemma på lördagen v41 och då var redan sovrummet klarmålat. Det är flera sådana här saker som han skrivit i sin spec som är helt osanna, men han backar ändå inte när jag konfronterar honom. Så nu behöver jag lite mer fakta om rimlig tidsåtgång.
 
Vet du vad bredspackla är?
Du skriver att tapetens skarvar slipades ner och sedan bredspacklades? Skarvarna kanske spacklades, bredspackla är ngt man gör när underlaget är helt ojämnt och man lägger på spackel på hela väggytan för att sedan slipa en jämn yta. Ex. vis vid strukturtapet eller där man försökt riva bort gammal tapet och misslyckats.
 
Han bredspacklade hela väggarna då han sa att det blir fult annars. Han sa till mig att tapeterna satt bra och inget behövde rivas ner, enbart slipa ner skarvarna. Jag är somsagt ingen målare så jag kan inte avgöra om det behövdes bredspacklas eller inte.
 
Det är omöjligt för oss att beräkna rimlig tidsåtgång utan att veta skicket på underlaget.
Men rent spontant så bör det inte ta så lång tid för en målare att fixa dessa rum.
 
Hubbe2: Det förstår jag självfallet, skicket var mycket god vilket även målaren sa till mig när vi gick igenom vad som skulle göras. Blir bara så ledsen när en del utnyttjar att man är ensam tjej för även jag som inte kan någonting alls egentligen om det här förstår ju att han försöker rippa mig.

Vad kan man göra då? Ord står ju mot ord i det här fallet. Jag fick ett tips att bara betala det jag ansåg var skäligt och det är det jag försöker lista ut nu. Materialkostnaden har jag kunnat räkna fram och den har han överfakturerat med ca 3 000kr bara den. En skicklig målare ska kunna göra det som jag beskrivit ovan på ca 3 heldagar är min uppfattning, dvs 24h - är det helt orimligt?
 
80 timmar tror jag inte på, 3-4 dagar med en del spackling.
Hur mycket spackel har gått åt där? Det borde ge en fingervisning.

/Kent
 
Milkshaken
men varför har han bredspacklat för då? Normalt när det sitter tapeter så kan man ju riva ned dom gamla, sen bara slipa skarvarna sen spackla det som behövs, tex, spikhål, skruvhål, osv.... Men bredspackla?
 
Oj! två veckor, han kanske hade en extremt låg timpenning??

3 dagar absolut inte mer, för en målare...

Bredspackla ett sovrum tar inte mer en nån timme eller två...
 
Arbetskostnaden för 24 tim, 24x500= 12000 ink moms. - rot 50%(dras direkt på fakturan) = 6000kr
Matrial tillkommer...

Ung. så borde det se ut...
 
Du bör kontakta Konsument vägledaren i din kommun och gå igenom tiden som målaren säger att han lagt ner i din lägenhet. Om han är medlem t ex Målaremästarna så kan du kontakta dem för ett utlåtande i saken. Lycka till:)
 
Nu e de ju förvisso 3 månader sen detta togs upp...

Men hur gick det? Fick du klarhet i alla timmar han lagt ner..?
Själv hade jag gissat på 3-5 dagar med dom förutsättningar du beskrev i första inlägget..
8h om dagen i 10 dagar och vara målare till yrket.. Låter smått knepigt.. Målade han med fötterna?

Och att bredspackla tapeter som för övrigt är i mycket gott skick bara för att man slipat ner skarvar låter ju också det lite knepigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.