Hej,

Jag har i vårt fritidshus en värmepump installerad (markvärme) kopplad till ett befintligt undermåligt enrörs cirkulationssystem. I höst ska hela cirkulationssystemet bytas, med en massa nya radiatorer etc., men pumpen installerades först.

Nu på sommaren vill jag få det lite varmare inomhus. Jag vet att systemet inte fikar så bra nu innan jag bytt cirkulationssystemet, men det känns som om de befintliga elementen inte blir varmare än ca 30grader. Så här i semestertider är det klurigt att få något att kolla på detta, och jag vill heller inte lägga en massa kraft på att justera något som ska ändras om helt när jag får in det slutliga cirkulationssystemet.
Jag undrar om någon kunnig här på forumet skulle kunna kika på bifogade bilder och säga till om ni ser något som är helt galet?
Det enda jag vågar göra i dagsläget är att lufta befintliga element.

Tack på förhand!

Värmesystem med expansionskärl, tryckmätare och cirkulationspump i fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturmätare som visar cirka 30 grader monterad på en guldfärgad rörledning vid en beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och mätare i ett värmesystem med synliga kopparledningar och ventiler mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsventil med manometer på rörsystem, indikerar temperatur och tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpstermostat och rörledningar i fritidshus, visar låg temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat på en värmepump visar inomhustemperatur 21,5°C och utetemperatur 17,0°C med knappar och display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepumps panel visar inställningar och temperaturer, med kontrollknappar undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpens kontrollpanel visar temperaturinställningar för cirkulationssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en värmepump med temperaturvärden och datum, indikerar undermålig uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump med temperaturavläsningar och inställningsreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Display av en värmepumps styrenhet som visar temperaturinställningar och värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt de aktuella inställningarna i värmepumpen så ska elementen vara ca 30 grader. Varför vill du att dom ska vara varmare?
 
En hel del värmepumpar har inställt från grundinställningarna att värmeproduktionen ska upphöra vid ca 17C-18C utomhus, kan ju vara något sånt som gör det.
 
Det står *Vinterdrift* i en av bilderna, så jag gissar att VP'n tycker att det är värmesäsong.
Men kolla att cirkulationspumpen till värmesystemet verkligen går (vilket den borde göra om radiatorerna blir runt 30 grader).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.