Hej alla

Nu har jag läst diverse sidor om fuktskydd mm.

Mitt problem, eller det jag inte fattar, det är det här:

Golvet har en brunn, alltså är det våtzon 1, så långt är jag med ;)
Brunnen är en gammal gjutjärn, så det håller jag på att bila upp och sen byta, frågan är, måste placeringen av den vara minst 20 cm från vägg?
Golvet har jag börjat med, tagit bort klinkers, fog, och cirka 3 cm betong, tror det var betong, rätt hård, men inte tillräckligt tycker jag :) Men tagit bort på hela golvet, cirka 6 kvadratmeter....
Sen låg det asfaltpapp, det har jag slitit ut och skrapat bort, nu har jag stenhård betong i botten, och nästa steg är att byta brunnen, väntar på hantverkarna, då jag inte vågar pilla med det själv...
Sen är tanken att ha klinkers som yta, och innanför det fuktskydd...samma som för vägg...

Rören för element (2 st),samt rören för varm/kall vatten kan de stå kvar? Eller måste rören också bilas upp och bytas?

Tak, funkar det med vanligt gipsskiva för tak?

Vägg, är osäker här, men enligt de nya reglerna för våtutrymme så tolkar jag reglerna att väggarna är våtzon 2, alltså funkar det med vanlig gips, och sen använder jag Casco tätskiktssystem, typ folie fuktstopp, tätband, innerhörn mm? Sen är tanken att bara ha en målad yta, funkar vanlig väv på de tätskiktsystemet?

Verkar jag ha fattat reglerna rätt? Blir helsnurrig på det här :)
Golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.