janwide
Lägger nya avloppsrör i badrumsgolvet. De flesta skarvarna mellan rören är tröga att skjuta ihop men vid en förgrening gled rören ihop oroande lätt. Har kollat att packningen ser OK ut. Ska jag vara orolig för läckage här? Självtätar avlopsskarvar av fett och annat som fastnar? Ska jag lägga extra tätning i form av Unigum eller liknande runt utsidan på den skarven. Rören kommer att gjutas in.
 
Det är inget tryck eller stående vatten i avloppsystemet och eventuella mikroskopiska läckage tätar sig själv av avlagringarna som bildas.
 
  • Gilla
JonathanWT och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ingen fara.
 
janwide
:D
useless useless skrev:
Det är inget tryck eller stående vatten i avloppsystemet och eventuella mikroskopiska läckage tätar sig själv av avlagringarna som bildas.
OK Men lite Unigum lär väl inte skada. Mest för min sinnesfrids skull ;)
 
Undvik en massa onödigt kladd.
 
Staffans2000
Det är helt normalt att det går lätt att trycka ihop rören. Så bort med tassarna.

Staffan
 
Om du använder smörjmedel när du sätter ihop rören, så brukar de glida väldigt lätt. Och det skall de göra. Om det går för trögt så kan du skada packningen i skarven.

Här var en tråd för några år sedan om problem med avlopp under huset. Där var det rör med en packning i form av en O-ring som ligger i ett spår i muffen. O-ringen hade korvat ihop sig så att den låg och delvis blockerade flödet. Sågs med inspektionskamera.

Och även om kopplingarna nu är tröga, så måste du förankra rören så att de inte kan glida isär.
 
janwide
H hempularen skrev:
Om du använder smörjmedel när du sätter ihop rören, så brukar de glida väldigt lätt. Och det skall de göra. Om det går för trögt så kan du skada packningen i skarven.

Här var en tråd för några år sedan om problem med avlopp under huset. Där var det rör med en packning i form av en O-ring som ligger i ett spår i muffen. O-ringen hade korvat ihop sig så att den låg och delvis blockerade flödet. Sågs med inspektionskamera.

Och även om kopplingarna nu är tröga, så måste du förankra rören så att de inte kan glida isär.
De rör som ligger "öppet" förankrar jag med spikband så att de inte kan fara iväg. Men de ingjutna rören är nästan omöjliga att fixera permanent på något bra sätt. De tänker jag fixera med tyngder och annat så att de inte rör sig vid gjutningen. När de väl är ingjutna kommer de ju ingen vart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.