Kort och gott, som rubriken lyder:
Blir ett öppningsbart kipp/dreh fönster i dimensionerna 1400x1300 1-luft för tungt i pvc eller klarar stommarna tyngden? Är påväg att pröva beställa från menta eller eventuellt arctic Windows som verkar ha likvärdiga produkter men blir lite orolig att det ska bli problem vid öppning av fönstren ifall det visar sig vara för stora mått.. Någon med erfarenhet får gärna uttala sig!
 
Vi har 13*13 och har inga bekymmer. Treglas kipp/dreh PVC. Var också orolig för det innan montage men jag har ryckt massor i fönstren och det känns stabilt (y)
 
J JSE skrev:
Vi har 13*13 och har inga bekymmer. Treglas kipp/dreh PVC. Var också orolig för det innan montage men jag har ryckt massor i fönstren och det känns stabilt (y)
Det låter ju fantastiskt är monteringsblecken som följer med att föredra tillsammans med fogskumm eller bör man gå den traditionella vägen med skruv och drev när det börjar bli dessa storlekar på fönstren?
 
Våra sitter med medföljande monteringsbleck+skum. Det blir nog ännu stadigare om du monterar på traditionellt sätt med karmskruv osv. Men det blir samtidigt mer jobb med att borra i karmen osv.
 
Tror nästan fogskum sitter bättre än skruven, det är rätt stor total yta som håller

Jag har 1200x1900 dreh kipp i trä med karmskruv, inga bekymmer
 
Alla våra öppningsbara pvc drehkipp är 14x12 o det är inga bekymmer (y)
 
C
Vi har stora PVC-fönster med dreh-kipp-beslag i vår BRF. Fönstren installerades på 80-talet, och min åsikt är att storleken/vikten orsakar problem med dreh-kipp-mekanismen med tiden. Dock inga problem med stommarna. Sen kan man ju alltid resonera om vilken livslängd man förväntar sig. Vi började se problem efter kanske 15 år. Vi har även ett antal glasdörrar med dreh-kipp och där har vi behövt bygga om samtliga. Sen finns det säkert olika kvaliteter på stommar och beslag.
 
Är det någon som har en hyfsad uppskattning om vad ett 3glas PVC fönster i dom här storlekarna väger? Så jag har en lite uppfattning om vad som väntar.. :D undrar även ifall någon här har erfarenhet av arcticwindows.se, hur dom är att handla av samt hur produkterna är? Tackar för alla tidigare svar (y)
 
A andreasjoo skrev:
Är det någon som har en hyfsad uppskattning om vad ett 3glas PVC fönster i dom här storlekarna väger? Så jag har en lite uppfattning om vad som väntar.. :D undrar även ifall någon här har erfarenhet av arcticwindows.se, hur dom är att handla av samt hur produkterna är? Tackar för alla tidigare svar (y)
74 kg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.