Hej! Jag jar FTX ventilation hemma. Jag märkte sist att när jag öka på värme på displayen, värmen stiger lite grann sen den sluter att öka, och den når ej till den grad som kag önskat att luften ska vara varmt. Jag kollade elementet i den och den var jätte varmt, så jag vet inte vad som har hänt. Har någon haft samma med FTX?

Tack på förhand!

Digital display av en FTX-ventilationsenhet som visar en temperatur på 20,6 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display för FTX-ventilationssystem som visar en inställningspunkt på 30°C och en aktuell temperatur på 22°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh
Simon
 
FTX ska inte vara din primära värmekälla. Tilluften bör ligga på ca 19 grader. Vad har du för övrig värmekälla i huset?
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
L lordi skrev:
FTX ska inte vara din primära värmekälla. Tilluften bör ligga på ca 19 grader. Vad har du för övrig värmekälla i huset?
Jag har golvvärme på nedervåningen, och element på övervåningen. Jag har ingen problem med värme i huset. Men jag blev förvånad när detta hände, det har aldrig hänt förut.
 
S Simon S skrev:
Jag har golvvärme på nedervåningen, och element på övervåningen. Jag har ingen problem med värme i huset. Men jag blev förvånad när detta hände, det har aldrig hänt förut.
Det som händer är att om du blåser in för varm tilluft så kommer luftkonvektionen inte att funka. Man vill dessutom att radiatorerna och golvvärmen ska vara den primära värmekällan för att motverka kallras från fönster mm. Därför ska tilluften vara någon grad under önskad rumstemperatur
Dessutom är det dyrare att värma med elbatteriet i FTX än med t ex värmepump. Så det vill man använda så lite som möjligt.

Eftervärmningsbatteriet har också en begränsad effekt och är inte avsedd för att klara hela husets behov. Att den inte klarar värma som tidigare kan bero på utetemperaturen. Hur länge har anläggningen varit i drift? Servad som den skall med filterbyten?
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
Jo håller med föregående talare. Vår FTX kör jag med +18 men är det många minus ute så orkar den inte lyfta mer. Se det enbart som att slippa blånäsa om du sitter nära en tilluftdon. Värmen i huset är en annan sak. Visst får man en viss besparing av värmekostnaden men enbart för kompensation för luftombytet.
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det som händer är att om du blåser in för varm tilluft så kommer luftkonvektionen inte att funka. Man vill dessutom att radiatorerna och golvvärmen ska vara den primära värmekällan för att motverka kallras från fönster mm. Därför ska tilluften vara någon grad under önskad rumstemperatur
Dessutom är det dyrare att värma med elbatteriet i FTX än med t ex värmepump. Så det vill man använda så lite som möjligt.

Eftervärmningsbatteriet har också en begränsad effekt och är inte avsedd för att klara hela husets behov. Att den inte klarar värma som tidigare kan bero på utetemperaturen. Hur länge har anläggningen varit i drift? Servad som den skall med filterbyten?
Tack för din snabb svar!
Huset är ny byggt, den är igång sedan maj 2018. Jag byter filter varje oktober, och gör rent filter nästa varannan månad.
 
L lordi skrev:
Det som händer är att om du blåser in för varm tilluft så kommer luftkonvektionen inte att funka. Man vill dessutom att radiatorerna och golvvärmen ska vara den primära värmekällan för att motverka kallras från fönster mm. Därför ska tilluften vara någon grad under önskad rumstemperatur
Dessutom är det dyrare att värma med elbatteriet i FTX än med t ex värmepump. Så det vill man använda så lite som möjligt.

Eftervärmningsbatteriet har också en begränsad effekt och är inte avsedd för att klara hela husets behov. Att den inte klarar värma som tidigare kan bero på utetemperaturen. Hur länge har anläggningen varit i drift? Servad som den skall med filterbyten?
En grej till, vad tycker du om hur mycket ska luftflöde ska var om jag har tvåvåningshus med 123 kvm?
 
S Simon S skrev:
Tack för din snabb svar!
Huset är ny byggt, den är igång sedan maj 2018. Jag byter filter varje oktober, och gör rent filter nästa varannan månad.
S Simon S skrev:
En grej till, vad tycker du om hur mycket ska luftflöde ska var om jag har tvåvåningshus med 123 kvm?
OK. Då är det väl den första riktigt kalla vintern som anläggningen utsätts för, antar jag.
Man brukar ha som tumregel 0,35 l/s per m2, så i ditt fall blir det ca 43 l/s eller 155 m3/h

Det är också viktigt med balans mellan till och frånluft. Det får inte uppstå högt övertryck eller undertryck i huset. Det brukar förespråkas att ha ett lätt undertryck för då tvingar man inte in fuktig luft från huset in i väggkonstruktionen.
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
L lordi skrev:
OK. Då är det väl den första riktigt kalla vintern som anläggningen utsätts för, antar jag.
Man brukar ha som tumregel 0,35 l/s per m2, så i ditt fall blir det ca 43 l/s eller 155 m3/h

Det är också viktigt med balans mellan till och frånluft. Det får inte uppstå högt övertryck eller undertryck i huset. Det brukar förespråkas att ha ett lätt undertryck för då tvingar man inte in fuktig luft från huset in i väggkonstruktionen.
Hur mycket luftflöde i procent ska vara för att ha 43l/s?
 
S Simon S skrev:
Hur mycket luftflöde i procent ska vara för att ha 43l/s?
Det går egentligen inte att veta exakt. Man måste mäta på donen. Men det måste finnas ett OVK-protokoll eftersom huset är nytt. Där kan man läsa vad de fick för värden vid injusteringen.
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det går egentligen inte att veta exakt. Man måste mäta på donen. Men det måste finnas ett OVK-protokoll eftersom huset är nytt. Där kan man läsa vad de fick för värden vid injusteringen.
Jag har letat länge sen på den på min "hus pärm" som vi fick på varje hus som man köpte, men jag hittar ingen sådan kopia. Jag har hört att det finns sånt besiktning. Har skickat mail till FTX ansvarig för att få en kopia på själva besiktning, jag för se om jag får en kopia, om de har gjort en besiktning
 
Tumreglern för ventilation beror på antalet frånluftsutrymmen. Räkna med 10l/s för alla utom klädkammare som kan ligga på 3l/s. Summera , avrunda uppåt. och sedan skall du ha lika mycke tilluft ca att fördela över de rummen.
0,35l/s är endast minimum kravet från Boverket inte norm
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.