Hej
Jag bor i en 1,5-planshus från 1976 med aktiv ventilation i form av en fläkt uppe på taket.
Vi bytte fönster till moderna vippfönster med inbyggd luftventil på övervåningen, men av ekonomiska skäl väntade vi med att byta de kopplade tvåglasfönstren på nedervåningen då de var i bättre skick.
Men på vintern märker vi att det drar rejält kring alla de gamla fönstren och även kring altan och ytterdörr. Jag tog bort de gamla listerna och bytte ut mot modern P-list och nu har det slutat dra kring fönstren. Som natt och dag.

Jag har dock läst att hus kan få fukt- och mögelproblem om man tätar dem för mycket. Jag vet dock inte om det gäller hus med aktiv ventilation. Behöver jag vara orolig, och i så fall, vad ska jag göra? Byta ut fönstren även på nedervåningen har vi inte råd med.

Tack för tips.
 
Du behöver inte oroa dig

Så länge du inte gör mer omfattande förbättringar än byter utslitna tätningslister så kan inte ditt hus bli "för tätt"
 
  • Gilla
Jonas Sahlström
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du behöver inte oroa dig

Så länge du inte gör mer omfattande förbättringar än byter utslitna tätningslister så kan inte ditt hus bli "för tätt"
tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.