HOBBY ARCHITECT
På jobbet ska ett rum göras om till kök och dom bad mig göra en ritning på det. Vad tror ni, blir detta bra?


Så ser det ut nu...
Ett rum med fönster, element och hyllor längs ena väggen samt ett pentry och bord längs andra väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av rum med radiator framför fönster och tidning på fönsterbrädan, planerat för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ett element framför fönstret gör att man inte kan bygga bänk ända ut till väggen.)

Ett litet kök med vitvaror och skåp, diskho full av disk samt en kanna och tallrikar på spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Diskbänken måste nog vara nära där det är nu p.g.a. avloppet. Pentryt ska bort.)

Arkitektonisk ritning med befintligt pentry och dusch, plats för ombyggnation till kök, utan möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Rummet är 3,6 meter långt.)


____________________________________________________________________



Ritning av ett kök med etiketterade apparater inklusive kyl, frys och ugn, samt en markerad hall och upphöjd diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag #3 har högre diskmaskin och ugn.




2D-ritning av ett kökslayoutförslag med markerade positioner för kyl, frys, upphöjd diskmaskin och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag #2 har inga stora skåp (typ kyl och frys) till höger som skymmer ljuset från fönstret och sikten när man kommer in i rummet.




Ritning av kökslayout med märkta platser för spis, diskho, diskmaskin/mikrovågsugn, och större enheter som kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag #1 tycker jag är bäst och den har jag även ritat i 3D:


____________________________________________________________________



Svartvit 3D-ritning av ett köksförslag med skåp, diskbänk, mikrovågsugn, ugn och spis samt överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel linjeritning av kökslayout med bänkskåp och överliggande skåp framställt i ett 2D-ritprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





3D-ritning av ett köksförslag med diskho, spis, ugn och plats för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av ett planerat köksutrymme med skåp vid fönstret och element samt fri yta vid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





3D-ritning av ett litet köksförslag med skåp och vitvaror längs väggarna och fönster i änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel 3D-ritning över ett rum med dörren öppen och ett element under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad för jobb kräver att det ska vara en spis? Hur ofta lagar man mat på det sättet? Vad ska man ha i ett högskåp avsett för skafferi?
Tycker bäst om förslag 2 men bort med spis och kanske 2 låga kylskåp. Hur många är det som äter där? Finns matsal någonstans? Fler mikros om ni är fler, kanske 3 för en personal på 10-12 pers.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
FreQa FreQa skrev:
Vad för jobb kräver att det ska vara en spis? Hur ofta lagar man mat på det sättet? Vad ska man ha i ett högskåp avsett för skafferi?
Tycker bäst om förslag 2 men bort med spis och kanske 2 låga kylskåp. Hur många är det som äter där? Finns matsal någonstans? Fler mikros om ni är fler, kanske 3 för en personal på 10-12 pers.
Där är ca 3-8 personer åt gången. Jag vet itne varför dom vill ha ugn och stor kyl och frys, dom sa så bara. Jag snodde ihop det här på en dag.
 
Ska man ha kokplattor ska man ha fläkt. Finns det någon sådan ventil? Hur är ventilation uppbyggd i huset?
Vill dom ha höga kyl och frysar är det bra att placera dom långt in som du själv insåg att de tar ljus. Men i det hörnet finns avlopp ser jag. Att flytta det kostar en del.
Vad ha ni för budget? Du får anpassa efter den.
 
HOBBY ARCHITECT
FreQa FreQa skrev:
Ska man ha kokplattor ska man ha fläkt. Finns det någon sådan ventil? Hur är ventilation uppbyggd i huset?
Vill dom ha höga kyl och frysar är det bra att placera dom långt in som du själv insåg att de tar ljus. Men i det hörnet finns avlopp ser jag. Att flytta det kostar en del.
Vad ha ni för budget? Du får anpassa efter den.
Vet inte budgeten, göra bara detta på kul. Sen ska andra bestämma i slutändan. Vet inget om nån ventil heller. :D
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vet inte budgeten, göra bara detta på kul. Sen ska andra bestämma i slutändan. Vet inget om nån ventil heller. :D
Ta reda på detta så är det lättare att rita utifrån dessa riktlinjer.
 
BirgitS
Det är ett bra kök för en lägenhet men har inte varit på någon arbetsplats där det skulle passa.
Minst två mikro och placerade på en bra höjd där man lätt kan stoppa in och ta ur, vilket inte är 140 cm över golvet.
Om det är meningen att man ska ha ett stort förråd av infrusna måltider (har varit på något ställe där företaget köpte in övertidsmat i förväg) så är det bra med stor frys, men annars liten frys och liten kyl.
Helst två diskmaskiner så finns det alltid en att stoppa in kaffekoppen i och det blir inte stående en massa smutsigt porslin ovanpå som sen ingen vill stoppa in när maskinen är klar och tömd. För så få personer och inte mycket matlagning kan man tänka sig smala diskmaskiner.
Alldeles för mycket skåp när det bara behövs en trave med tallrikar, ett dussin glas och 20 muggar.
Mikron ska inte vara ovanför diskmaskinen för där vill man ha förvaringen av glas och muggar.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 2 till
  • Laddar…
I vårt kök på arbetsplatsen, med ca 100 anställda har vi 8-10 mikro, beroende på hur många som gått sönder... (eftersom inte ens de för restaurangkök håller, att köra inbyggd mikro är att skjuta sig själv i foten, eftersom de kommer att bytas ut ofta, och de inbyggda är ju betydligt dyrare än vanliga...). Vi har också en liten häll, dvs. en sån där med två plattor, som är hälften så stor som en vanlig .. när det serveras midsommar/påsk/jul-lunch så brukar man använda en lös platta om det behövs fler ... En ugn känns helt klart onödigt....
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Tack! Gjorde en till lösning p.g.a. era synpunkter.

Ritning av ett kök med positioner markerade för kyl/frys, ugn, mikro och upphöjd diskmaskin samt anslutning till hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fråga hur många som äter samtidigt .. 8 personer som värmer fryst mat a 7 minuter styck, så är man upp i timme .. På en micro alltså ..
 
HOBBY ARCHITECT
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fråga hur många som äter samtidigt .. 8 personer som värmer fryst mat a 7 minuter styck, så är man upp i timme .. På en micro alltså ..
Som jag sa, Där är ca 3-8 personer åt gången. Men när jag är där äter vi inte, bara fikar. (Jobbar eftermiddagar.) Jag frågade hur många microvågsugnar dom ville ha och dom sa en.
 
BirgitS
Med tanke på de andra (lite underliga) riktlinjerna du har fått så skadar ju inte att fråga hur många det är som ska värma mat ungefär samtidigt.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på de andra (lite underliga) riktlinjerna du har fått så skadar ju inte att fråga hur många det är som ska värma mat ungefär samtidigt.
Ja, som sagt var det nån som bad mig rita upp det och jag hade bara en dag på mig innan det skulle visas för nån. Så det vara bara en hastig och kul grej. Ska bli intressant vad mer som sägs och hur det blir framöver. Är inte på det jobbet förs om ett par veckor igen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Att städa de små skrymslena på var sida om fönstret blir svårt. Det kommer samlas en massa skit där. Jag hade nog försökt bygga bort dom slattarna med täckskivor eller något.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Man kan inte fråga hur många dom vill ha för det har dom troligtvis inte en susning om. Fråga istället hur det ska användas.

I vårt lunchrum har vi
6 mikrovågsugnar
1 diskho
2 diskmaskiner
2 fullstora kylskåp
1 fullstor frys

Frysen används sällan och skulle nog räcka med en kyl.
Helst av allt vill jag ha mikro i överskåp med tom bänkyta under
Ovanför diskhon öppen hylla för alla kaffekoppar.

Glöm inte en öppen placering av kaffemaskinen!

Vi har en spis och ugn men används aldrig
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.