Hej

Testar att skapa min egen projekttråd här.
Har varit flitig läsare av forumet under många år, så det känns som att det är min tur att dela med mig.

Vi (läs jag) funderar på att förbättra ventilationen i villan.
Huset är en enplansvilla med källare och kallvind på drygt 230 kvm.
Se planritningar nedan.
Huset var tidigare oljeeldat och ventileras med självdrag.
Nu värms det med fjärrvärme.

Min tanke just nu är att projektera och ta fram materiallistor för att ta in anbud både från installatörer på orten och från internethandlare.
Prisnivåerna och arbetsomfattningen får avgöra om det blir någon installation eller inte...

Entréplan:
Planlösning Entre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare:
Planlösning Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tar gärna emot glada hejarrop och tips på vägen...
 
Jahapp, första problemet:
Då jag summerar frånluften enligt tumreglerna på entréplanet får jag bara till 60 l/s jämfört med behovet på 92 l/s.
Lägga till frånluft i någon hall eller vardagsrum och/eller vrida upp flöde i t.ex. dush?
 
Hm.
När jag räknar på flöden i källaren enligt boverkets regler känns det som att det blir overkill...
68 l/s ut och 62 l/s in.
Hur mycket törs man minska flödet i källare?
Allrumet används som lekhall/hemmagym, verkstan som nätverksnod/hemmaserverrum, groventrén knappt alls.
Altså enbart allrumet som används i någon större utsträckning, och då som mest någon timme åt gången.
Tvättstuga, toa och dusch etc. ska förstås få sitt...
 
Kanske 2 aggregat ! Ett på vinden och ett i källarn med då synlig dragning ? Du hade ett mäktigt hus :)
 
Jag har nästan lika stort bottenplan, och inte mer än kanske 35 L/s frånluft där. Till källaren drog vi bara frånluft, så det behövdes inte större frånluftsflöden på bottenplanet. Är mycket nöjd med ventilationen.
 
@Vent_montör
Kanske värt att tänka på!
Jag har funderat på att ha ett aggregat i källaren för hela systemet, men jag har inte riktigt något bra ställe att släppa ut luften på i marknivå.
Det finns befintliga anslutningar mellan källaren och vinden via murstock och en eternitkanal som jag tycker borde gå att använda, då med ett större aggregat på vinden.
Vad tror du om en sådan lösning?

@Swixalot
Jag räknade om utifrån tumreglerna för källaren och kom fram till 51 l/s frånluft, vilket känns mer rimligt, det ger 0,26 l/s/m2.
Hur många är ni i ert hushåll?
 
Ett första utkast på donplaceringar och flöden för bostadsdelen:
Ventilationsritning Vind_Entré.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är för trött för att ställa smarta frågor, nån som har någon bra kommentar?
Dags för sängen...
 
Inte så mycket svar, men efter som att det är många som läser fortsätter jag posta.

Jag har nu funderat lite mer på placeringen på övervåningen, och jämnat ut flödena lite, se nedan.
Ventilationsritning Vind_Entré.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För källaren har jag tänkt lite igen och tror nu jag kör på 36 l/s i frånluft, vilket ger 0,18 l/s/m2, cirka hälften av kraven för en bostadsyta.
Någon kunnig som kan kommentera?

Jag har tänkt mig 31 l/s tilluft, vilket ger 15% underskott för att försöka säkerställa överluft nedför trappen (10% på entréplan).
Frågan är om det är tillräckligt, källaren är nästan helt befriad från fönster så det borde vara lättare att läcka in uppe om man är luftmolekyl...
Donplacering kommer inte kort...
 
Redigerat:
Donplaceringar i källaren nedan.
Ventilationsritning Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man kallt räkna med 16 l/s överluft genom springorna i dörren från allrummet till den nedre hallen, eller kommer någon form av överluftsdon behövas?

Då börjar vi med kanaldragningen på vinden då...
 
Hm, det där med överluften i källaren fick mig att fundera på övervåningen.
Där har jag ritat in 10-12 l/s på toaletterna.

Vid vilket flöde behövs någon form av urfräsning i dörren?
För att det ska fixa sig i duschen (20 l/s) känns uppenbart, men var går gränsen?
 
Vid normal dimensionering räknar man med 200cm2 area mellan dörr och karm för överluft
 
Ah, det är den springa som normalt finns på en dörr?
Det var bra info!
Jag antar att det är utan åtgärder, t.ex. urfräsningar etc?
 
Det blev visst en nattsudd!
Första utkast till kanaldragning bostadsdelen gjord.
Ventilationsritning Vind_Entré.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har valt dimensioner utifrån tumreglerna här: http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe
Återstår att kontrollräkna tryckfall och justera.
Jag är inte helt nöjd med 180 graders kurvan efter ljuddämparen på tilluften, skulle jag kunnat gjort något annorlunda?
Några uppenbara grodor?
 
Redigerat:
Inte verkar jag ha lagt mig än...
En fundering: Hur korsar man rören snyggast (i praktiken alltså)?
 
GeBe skrev:
Ah, det är den springa som normalt finns på en dörr?
Det var bra info!
Jag antar att det är utan åtgärder, t.ex. urfräsningar etc?
Det är arean som du kan åstakomma med låg tröskel, urfräsning, överluftdon mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.