Huset är från 40-talet. 85 kvm och ett enda sovrum. Halva övervåningen är iofs oinredd. Där kommer det bli två sovrum och ett badrum någon gång. Jag skulle väldigt gärna ha ett litet sovrum/kontor nere, i matsalen. Vårt kök är gigantiskt så den behövs inte, finbordet blir i vardagsrummet isåfall. Sovrummet blir på 9-10 kvm.

Den bilden med matsal är så som det ser ut idag. Det är inte på långa vägar skalenligt. Men ja, fungerar planlösningen? Hade ni gjort på något annat sätt?
 
  • planlösning2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planlösning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser vettigt ut, förutom en detalj. Om sovrumsdörren har den hängningen är det risk att någon som går från köket till vardagsrummet krockar med dörren om den står på glänt.
 
Ah så bra. Jag tror dörren kommer gå in i rummet, mot väggen mot köket. Om du förstår vad jag menar. Är 9 kvm för litet? Vi har våran 160 säng här nu och tycker det fungerar rätt bra. Så trångt är det inte.
 
Det beror ju alldeles på vad man tänkt sig ha i sovrummet, är det bara säng + avlastningsbord och kanske någon klädförvaring så räcker det nog bra. Sedan beror det ju mycket på hur man möblerar och var dörrar/fönster är placerade.
 
EmelieSofia skrev:
Ah så bra. Jag tror dörren kommer gå in i rummet, mot väggen mot köket. Om du förstår vad jag menar. Är 9 kvm för litet? Vi har våran 160 säng här nu och tycker det fungerar rätt bra. Så trångt är det inte.

Nja, 9 kvm är allt i minsta laget.

Men måste man så måste man...

Se till att bredden räcker till för en liten barnsäng också.

Rätt som det är får ni ett oväntat besök :)
 
Det blir inget "master bedroom" men som kontor eller gästrum borde det väl duga :) Rummen som blir på övervåning blir mycket större.
 
9m2 funkar som kontor och gästrum i ett om inte formen på rumet är helkonstig
 
Som sagt, svårt att veta när fönster, bärande väggar etc inte är utritade. Skulle detta vara ett alternativ?
planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ungefär såhär sitter fönstren. Sovrummet blir nästan kvadratiskt. Väggen mellan kök och matsal är bärande samt den mellan vardagsrum och hall/badrum. Så den kanske är lite dum att riva ner. Jag vill ogärna ha öppen planlösning, så ditt alternativ Pära, fungerar nog inte för oss.
planlösning2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker bägge förslagen är bra. Man får till ett vettigt kontor/gästrum och får en bättre koppling mellan kök/vardagsrum. Det borde också finnas en god möjlighet att få in en eldstad i vardagsrummet om det inte redan finns.
 
Avlägsna skrubbar och linneskåp från det ena rummet och flytta dörren mot det mindre rummet till vänster så att den hamnar närmare murstocken. Effekten blir att båda rummen blir betydligt mer möblerbara.

"Stråket" som jag markerat med röd linje är viktigt för känslan i detta hus. Rummen är från början proportionella och trevliga. Det bästa ni kan göra är att göra så lite som möjligt, och istället skaffa en bäddbar soffa och avgränsa arbetsplats tillsammans med andra funktioner i samma rum. EmelieSofia01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
malinwi och 2 till
  • Laddar…
Tycker att billy_baver's förslag ser väldigt bra ut!

Det enda som kan tänkas bli lite negativt med att ha rummen så är väl att det blir bara ett fönster i vardagsrummet, som då är det större rummet.. så det kan bli lite mörkt (beroende på vilket läge fönstret befinner sig i). Men oavsett ger den planlösningen det mest naturliga "flytet" :)

Men vänder man på rumsindelningen så får du ju två fönster i vardagsrummet, men då är också planlösningen precis som idag.. fast utan skrubbar då (funkar ju så med, du får ju mer plats och lite rakare linjer i rummen om du tar bort alla små skrubbar o skåp).. men den stora frågan är väl om det är viktigt att sovrummet därnere inte är ett genomgångsrum? jag själv har inget emot sådana rum (beroende på vad de ska användas till, mitt master bedroom får inte vara ett genomgångsrum hehe)... men är det viktigt för er att det är ett litet eget krypin så är ditt egna förslag bra! Det viktiga är ju att det känns rätt för er..

Lycka till i renoveringen!
MVH Sandra
 
Jag gillar planlösningen med ett litet kontor, hade skissat på ett likande i vårt hus. Angende dörrhängningar, glöm inte bort skjutdörrar, kan vara en lösning om man inte vill ha en dörr där. Sparar yta inåt med. Särskilt med tanke på om du tänker dig det som kontor, då kanske man sitter där ibland med dörren öppen ändå. Lite sämre ljudisolering även om de nya är bra, men kanske inte så viktigt om man tänker kontor/gästrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.