Hej,
tänkte dra mitt avlopp så här i källaren, frågan är om det blir rätt med 45 gradaren i början och sedan 90 gradaren.
gjorde så för att jag inte ville gräva så nära väggen.
img_avlopp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_20150515_143746[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ser OK ut, för en "långböj" är att likställa med två st 45º!

Hade du däremot satt en vanlig 88,5º böj hade det varit "big no no"!

Rensröret ser ut att komma lite lågt. Normen är minst 400mm ovan färdigt golv.

8790630124f83b3a197a09fdd2c15d8f_NCfsgW.GIF

WP_20140228_0291.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Endast liggande 90 graders man ej ska ha, stående funkar, även om det är bättre med långböj. Se bara till att inte använde biltemas eller andra lågpris delar. De får inte gjutas in/ ligga i mark.
Som ovanstående talare skriver så är rensröret satt lågt, att man ska få under en hink är ett bra riktmärke.
 
Krilleman
Per_2014 skrev:
Endast liggande 90 graders man ej ska ha, stående funkar, även om det är bättre med långböj. Se bara till att inte använde biltemas eller andra lågpris delar. De får inte gjutas in/ ligga i mark.
Som ovanstående talare skriver så är rensröret satt lågt, att man ska få under en hink är ett bra riktmärke.
Långböjens vara eller icke vara är nu mer ett minne blott. "Förr" var det OK. (Är jag klassad som gammal då :D) Men nu efter lite efterforskning av mig (jag gillar när det står skrivet) så finns det faktiskt i säkervatten att läsa:

Stående ledning ( S ) som övergår i liggande ledning ( L ) ska utföras med två böjar ≤ 45°. Se fig. 2.3.3e.

Observera ordet ska

Sidan 15 i säkervatten

Mer än jag lagt märke till trots att jag har gått på ett gäng kurser ;)

Beträffande byggladornas avlopp så är det viktigt att kolla märkningen & typgodkännandet. Finns massor med trådar om DB märkningens vara eller icke vara.

Dessutom börjar märkesvarorna göra intåg hos många av byggladorna! Observera Faluplasts sortiment hos Biltema!

Tex:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Gumminippel-2000018298/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...klammer-mini-med-snapplock-2-pack-2000032479/
 
Redigerat:
  • Gilla
gotlund och 1 till
  • Laddar…
Hej, bra info...
Tror ni jag kan dra röret i 45 grader från väggen till det liggande röret, eller behöver jag dra in det liggande röret närmare väggen ?
 
Säker vatten ska hålla sig ifrån avloppsdragning.
Observera ordet ska. :)
Deras fokus ska ligga på trycksatta ledningar, även om det många gånger där är en omöjlighet att följa deras regler. Det är inte bara att skriva avvikelse, vi har en stolthet i branschen.
 
  • Gilla
gotlund
  • Laddar…
Försök undvik dubbelmuffbitar.
Försök lägg rören så att "den lägre" biten har muff och "den övre" biten har slätände, skarvningen bör ligga i vattnets färdväg.
Du skulle nog även kunna bygga bort 90°-böjen.
 
Demmpa skrev:
Försök undvik dubbelmuffbitar.
Försök lägg rören så att "den lägre" biten har muff och "den övre" biten har slätände, skarvningen bör ligga i vattnets färdväg.
Du skulle nog även kunna bygga bort 90°-böjen.
Menar du att om tätningsringen pajar så ska vattnet fortsätta genom rören ?
har inte tänkt på det innan, ska skaffa lite nya rördelar
 
Jag får känslan av att när det ser ut så där, men den vinkeln på renset, så kommer du få problem med att få i den stående pipan.
 
DjAlbert skrev:
Jag får känslan av att när det ser ut så där, men den vinkeln på renset, så kommer du få problem med att få i den stående pipan.
Jag hade bara lagt rören på rätt ställe, ska sitta rakt när det är klar
 
Tror ni den här lösningen kan bli bra
2015-05-23 16.23.19 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman
Absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.