Hejsan

Har bott i vårat hus nu i lite mer än 2 år.

Vi installera bergvärme och nytt badrum vintern 2019.

Nu senaste 2-3 månaderna så har kall vattnet börjat spöka.
Spelar ingen roll om de är badrum uppe, nere eller köket.

Men man kan spola kallt vatten och efter allt mellan 1 sec till 60 sec så smäller de till och trycket blir jätte dåligt.
Drar man över minsta lilla mot de varma så blir de direkt bättre tryck!

Då jag inte felsökt något av detta förut. Vart och hur ska jag börja?

Märker ingen skillnad på dygnet heller. Kan ske kl 22.00 på kvällen likså som 11.00 på förmiddagen.
 
Vad har ni för typ av vattenanläggning? Enskilt, gemensamt, kommunalt?
 
Kommunalt
 
Har du en backventil på inkommande?
Försök lyssna/känna om ventilen smäller till.
Det kan också vara en luftfylld blindledning (den funkar som en mini hydrofor)
Dör trycket ut långsamt eller tvärt?
 
När du skriver ”smäller till” menar du det bokstavligt eller bildligt talat?

Hade ni något problem med vattnet precis innan det började strula så här? Vi har nämligen ett liknande problem som uppstod efter en ispropp i vintras vilket ledde till en massa partiklar i rören efter den löst sig. Efter ett par sekunders spolning med kallvattnet tappar det tryck men trycket på varmvattnet är samma som förut. Om jag får gissa hej vilt så är det fortfarande lite större partiklar kvar i rören som virvlar upp och sätter sig någonstans och blockerar vattenströmmen. För vår del är trycket däremot fortfarande mer än tillräckligt så vi har inte orkat bry oss.
 
M Mlindahl skrev:
Drar man över minsta lilla mot de varma så blir de direkt bättre tryck!
Kommer det bara varmvatten då?
 
L Leif i Skåne skrev:
Kommer det bara varmvatten då?
japp då börjar de blandas och blir mer ljummet och självklart varmare ju mer åt de varma hållet jag drar
 
T Trunk skrev:
När du skriver ”smäller till” menar du det bokstavligt eller bildligt talat?

Hade ni något problem med vattnet precis innan det började strula så här? Vi har nämligen ett liknande problem som uppstod efter en ispropp i vintras vilket ledde till en massa partiklar i rören efter den löst sig. Efter ett par sekunders spolning med kallvattnet tappar det tryck men trycket på varmvattnet är samma som förut. Om jag får gissa hej vilt så är det fortfarande lite större partiklar kvar i rören som virvlar upp och sätter sig någonstans och blockerar vattenströmmen. För vår del är trycket däremot fortfarande mer än tillräckligt så vi har inte orkat bry oss.
kranen,?när de vart som värst, har hoppat till lite. Och sen börjar de bli dåligt tryck.

skulle kunna filma efter jobbet och lägga upp så blir de lättare att se med.

kan ju vara att de som ni har med. De har bara blivit värre och värre senast 2 veckorna
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du en backventil på inkommande?
Försök lyssna/känna om ventilen smäller till.
Det kan också vara en luftfylld blindledning (den funkar som en mini hydrofor)
Dör trycket ut långsamt eller tvärt?
osäker med backventilen måste kolla upp det.

med dör tvärt med en smäll, ibland lite mindre ibland så kranen rycker/hoppar till.
Sen blir de svag stråle efter det.
 
Jag med flera har ett liknande fel, fast tvärt om. Man öppnar ett vattenutkast och det kommer bara lite vatten, men viker man slangen så det bildas mottryck så smäller det till i ventilen och det blir fullt tryck.
 
Kanske någon termostatblandare som har nåt internt fel?
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag med flera har ett liknande fel, fast tvärt om. Man öppnar ett vattenutkast och det kommer bara lite vatten, men viker man slangen så det bildas mottryck så smäller det till i ventilen och det blir fullt tryck.
det kan bero på att ventilkäglan inte sitter ordentligt fast i det tunna röret och därför inte öppnar ordentligt
 
Hej, vi har ett liknande fel i vårt nybyggda hus.
Har dock egen brunn... vrider man för att kalla på mer varmvatten så ökar vattentrycket.
Entreprenören skyller allting på att vi har egen brunn, men köper inte riktigt det.
När du hittar felet kan du vänligen skriva ut det i tråden :)

Trycket är initialt bra när man slår igång blandaren i duschen, 1 minut senare har trycket sjunkit märkbart.
vrider man till kallt - sämre tryck.
Vrider man istället till varmt - bättre tryck
 
Redigerat:
Fast det är väl inte precis samma fel? i TS fall så sjunker trycket på kallvattnet.
 
useless useless skrev:
Fast det är väl inte precis samma fel? i TS fall så sjunker trycket på kallvattnet.
Kanske inte formulerade mig helt rätt. Har ett "LIKNANDE" fel.
Men nu har jag i vart fall redigerat min kommentar. Men tack för din dryghet :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.