Någon som skulle kunna anställa 30 årig traditionell lärling ganska omgående eller har insikt huruvida man kan gå tillväga? Ideellt sätt hade det varit en snickare som sysslar med timmerhus, eller någon som sysslar med traditionella stenhus typ som man har i Irland, har bondgård eller bor på landet med knäpptyst plats för inneboende. Vill bort från storstäder, byråkrati och lära mig så fort jag kan.

Det är det huvudsakliga, andra tankar jag har är:

Som sidofråga eller generellt, så vet jag inte riktigt vad det annars finns för typ av arbete som man kan bli som traditionell lärling, dvs. att man lär sig på jobbet, allting går väl med rätt kontakter, vapensmed, fordon. Hade aldrig velat hålla på med fuskbygge, förhoppningsvis föga förekommande, det ska vara själ I det hela.

Hade egentligen velat göra detta utomlands, Schweiz, Norge, Östeuropa, Asien; Estland/Finland/Baltikum har jag fått höra av arkitekter brukar man förskaffa virket, då Sverige kulturskog inte duger till mycket.
Hade varit intresserad av att jobba på bondgård också kanske, så länge det leder till färdigheter man kan ha tillgodo till att jobba utomlands och kunna försörja en familj, det hade nog då varit hos någon bondefamilj som varit igång över många generationer, med 100-tals hektar, får, lamm, kossor. Ost och kött etc. Gissar tämligen lite.

Om någon har tips på hur man kan gå tillväga, hör då av er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.