Jag pratade med en handläggare på kommunen om att lämna in en ansökan om att glasa in en gammal befintlig veranda. Då fick jag en reaktion på att sektionsritningen visade att verandagolvet ligger c:a 40 cm lägre än inomhusgolvet. Detta kunde då komma att påverka deras beslut, alltså avslag eller att jag skulle tvingas att handikappanpassa övergången mellan inne och verandan.

Är det verkligen så tokigt regelverk? Jag menar, att de kan koppla ihop en inglasning av en befintlig konstruktion med handikappanpassning? Jag trodde bara sånt gällde när man gjorde nån ändring som omfattade golv etc.
 
Bygg en lös ramp så man kan komma ner i uterummet. Ta bort den sen.
 
Noseone skrev:
Bygg en lös ramp så man kan komma ner i uterummet. Ta bort den sen.
Problemet med det är att det inte finns plats för en ramp som skulle vara godkänd. Den brantast tillåtna lutningen skulle gen en längd på rampen på 480 cm och verandan är bar c:a 430 djup.

Men jag lurar på en saxlift som man kan ställa dit vid behov.
 
Om det vore fråga om att bygga en ny veranda skulle jag kunna förstå inställningen. Men jag tvivlar på att tjänstemannen har rätt i detta när det bara gäller en inglasning.

Fast det är klart, OM verandan är utformad så att det utan större problem skulle gå att bygga ett nytt golv på rätt nivå, ja då kanske man borde överväga det.
 
hempularen skrev:
Om det vore fråga om att bygga en ny veranda skulle jag kunna förstå inställningen. Men jag tvivlar på att tjänstemannen har rätt i detta när det bara gäller en inglasning.

Fast det är klart, OM verandan är utformad så att det utan större problem skulle gå att bygga ett nytt golv på rätt nivå, ja då kanske man borde överväga det.
Nu räcker inte takhöjden till att höja golvet. Då måste man bygga om taket också, en ganska omfattande åtgärd.

Men vi får se, handläggaren ville nog bara påpeka att det kunde finnas hinder, men de har ju en viss tolkningsfrihet, får man hoppas, så de inser det orimliga i att begära en anpassning i det här fallet.

Grejen är att hela tomten är sluttande och det går inte att ta sig in i själva huset ens en gång för en rörelsehindrad utan omfattande handikappanpassningar, så att anpassa verandan är ju en papperstiger.
 
Hemmakatten
Det låter för mig, med tanke på omständigheterna, som att handläggaren borde godkänna inglasningen utan vidare åtgärder. Om inte, begär att lyfta ärendet till byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jerker63 skrev:
Problemet med det är att det inte finns plats för en ramp som skulle vara godkänd. Den brantast tillåtna lutningen skulle gen en längd på rampen på 480 cm och verandan är bar c:a 430 djup.

Men jag lurar på en saxlift som man kan ställa dit vid behov.
Du får rita in en ramp som svänger 90 grader, då borde lutningen funka om du tar typ 200 ut och sedan en sväng och 300 till eller ngt sådant ?
Blir inte mkt till yta kvar därute men det är väl itne kommunens problem ? ;)

Som reservplan om dom börjar krångla dvs - sen behöver kanske den rampen aldrig byggas i verkligheten ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.