Jag bor i en villa och min närmaste granne är ett företag som köper och säljer lastbilar.
Företaget förvarar fordonen de köper och säljer utomhus men de har en liten verkstad där de förvarar sina verktyg och maskiner och även ett litet kontor som är inrymt i ett garage på typ 80m^2.

Grejen är den att mitt hus och verkstadslokalen hängde ihop under samma fastighetsbeteckning fram till slutet 1980-talet - början av 1990-talet nån gång då tomten styckades av och därför finns det fortfarande kvar en kulvert i marken för att man skulle kunna värma upp verkstaden med hjälp av husets panna.

Killen som bodde i mitt hus tidigare sålde lite värme till lastbilsföretaget, eller skulle göra i alla fall men jag vet inte om det nånsin blev så innan han sålde kåken till mig.
I vilket fall som helst så satt det en oljeeldad panna i huset när jag flyttade in och dessutom så var huset ganska dåligt isolerat så jag kan tänka mig att han hade ganska höga uppvärmningskostnader själv och då dessutom även värma upp ytterliggare en lokal måste ju ha inneburit att den pannan måste ha gått för jämnan.
Dessutom så har jag hört från min granne att de var inte speciellt nöjda eftersom att det var kallt allt som oftast när de kom dit på morgonen vintertid.

Numera är mitt hus betydligt bättre isolerat med både extra lösull på vinden och treglasfönster.

Frågan är om jag kan vara fjärrvärmeleverantör till min granne eller måste jag starta eget företag i så fall?
Killen som bodde innan mig hade eget företag (grävfirma) så där var väl inte det något problem misstänker jag.
Om jag säljer värme till grannen måste jag även sälja till mig själv (min privatperson) eller hur funkar det?

Hade min granne varit en privatperson så hade det kanske gått att ta betalt svart men nu är det ju ett företag det handlar om liksom!

Jag "får" nämligen bergvärme om några veckor och den pumpen jag har valt är ju en varvtalsstyrd och är tilltagen lite grann i överkant så det lär inte bli några problem att få effekt över att kunna sälja till grannen.
 
Åsa Lund
Om du ska sälja så se till att sätta en energimätare på din sida av kulverten. Då får grannen stå för förlusten i ledningen över gården.
Och kör inte med schablondebitering! Skaffa mätaren. Annars blir det förr eller senare tjafs om hur mycket som gått åt.
 
Självklart så måste man mäta hur mycket energi man säljer, att bara uppskatta hur mycket det går åt är ju som att fumla i blindo.
Det tekniska tror jag att jag löser, jag jobbar nämligen med mätning.
En tempgivare som mäter matningen och en som mäter returen. På så sätt så kan man få fram delta T. Sen måste man ju även mäta flödet för att få fram hur mycket effekt som matas ut.
Utöver detta så måste man ju även ha ett räkneverk så man har koll på tiden för att få fram energimängden som grannen har disponerat.

Det jag behövde veta var egentligen om jag behöver starta företag eller om jag kan sälja värme till ett företag som privatperson.
 
Tack för tipset!
Trodde att man skulle få lägga på två nollor eller något sådant för en dylik mätare men då vet man ju att det finns.
 

Bästa svaret

Det är helt i sin ordning att göra affärer mellan företag och privatpersoner dock så får inte firman dra momsen och du ska skatta för ev vinst

Edit: självklart kan ju din fjärrvärmeleverantör ha åsikter om att sälja vidare din leverans
 
Fast själv har jag ju inte fjärrvärme, jag får ju bergvärme om några veckor.

Fast finns det några skattetekniska fördelar med att starta en enskild firma för detta eller är det bara att gå över ån för att hämta vatten?
 
Åsa Lund
Läs på om skatteregler för elhandelsbolag om det är el du ska sälja
Kan bli en bra affär
Vad gäller värme är nog inte reglerna lika bra?
 
Varför inte läsa tråden? TS ska inte sälja vidare fjärrvärme. TS ska inte sälja el.
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
Hej
Fick du några bra svar på vad som gäller angående detta? I mitt fall gäller det att sälja bergvärme mellan två privatpersoner...
 
Grannen valde att riva den gamla kåken och smälla upp en ny större byggnad istället. Värmekulverten är borta och grävmaskinisten lyckades med konststycket att dra med sig halva min värmeanläggning så jag fick rikta upp en massa kröka rör nere i källaren.
Nu har de en luft-vattenvärmepump vars utedel är placerad mot min tomt (i norrläge...? :thinking:) och för ett jäkla oväsen.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
E EPG skrev:
Grannen valde att riva den gamla kåken och smälla upp en ny större byggnad istället. Värmekulverten är borta och grävmaskinisten lyckades med konststycket att dra med sig halva min värmeanläggning så jag fick rikta upp en massa kröka rör nere i källaren.
Nu har de en luft-vattenvärmepump vars utedel är placerad mot min tomt (i norrläge...? :thinking:) och för ett jäkla oväsen.
Oj, det där lät otrevligt
Jaja, ingen klarhet i frågan då iaf.. Tack för att du svarade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.