Nu har vi fått in svartmyror både i skafferiet och i växthuset. Jag tycker inte att svartmyror tillhör de äckligaste småkrypen, men man vill ju ändå bli av med dem. Till skafferiet verkar de komma via en gång under träplankorna i golvet. Att komma in i växthuset är ju inte så svårt. Nu har de börjat käka på tomaterna och det gillar vi inte.

Du kan läsa blogginlägget här: Bli av med svartmyrorna
 
Oftast hittar man myrboet utomhus, då kan jag rekommendera myrr extra som egentligen är samma ämne som i myrdosorna men som ett granulat som du bara strör ut. Myrdosor funkar ganska kasst utomhus...
 
Man brukar kunna få ganska mycket grejer gratis av Anticimex om man har en sådan försäkring. Fast ibland verkar det som man behöver fråga, då får man massor med Myrr och annat bra-att-ha...
 
Får kolla försäkringen då. Har varit ute nu men hittar inget myrbo, så jag får väl börja med dosan inomhus.
 
Jag bor i lägenhet och har fått in svartmyror... Jag har strött ut kanel utefter deras gång och nu är de borta. Lite mer humant sätt att bli av med dem. Dom gör ju nytta i naturen och kanelen gör att de inte tycker det är värt besväret helt enkelt och letar efter ett annat ställe än mitt hem. Jag köpte en stor påse med billig kanel på Netto som jag kan slösa med.

En kompis till mig brukar lägga en kanelstång i brevlådan sommartid för att slippa tvestjärtar oxå... :)
 
Har provat lite olika varianter på dosa och märkt att den som går att fylla på med blå vätska funkar bäst, myrorna älskar den. Synd om dem att de inte förstår att de kommer att dö. Tydligen tar de med sig giftet till boet så drottning och samtliga dör. Spinosad Myr Effekt heter medlet med 2 dosor och 1 flaska gift.
 
Kanel låter inte helt fel, för på något sätt tycker man om myrorna ändå. De är så flitiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.