I arbetet med att inreda vår övervånging stötte jag på en mindre trevlig överraskning. Föregående ägare har låtit sina katt(valfritt ord som inte lämpar sig i tryck) springa på den oinredda vinden. Självklart har de uträttat sina behov i ena hörnet >:(

Efter att ha slängt ut all isolering som luktatde har jag hittat att en mellanbjälke som fortfarande luktar. Man ser att ett område är mörkare på bjälken.

Är det någon som har bra tips på hur man blir av med doften av kattpiss? Eller får man bita i det sura äpplet och byta den bjälken (tur i oturen att det inte var en takstol) :(
 
Dåliga nyheter det där. Träet har säkert "impregnerats" av katt piss, så att rengöra ytan hjälper inte för att få bort lukten HELT och för ALLTID.
Visserligen bör den inte märkas speciellt mkt under allt golvisolering och annan material, men...det kan bli en psykiskt påfrestning i flera år att inte kunna låta bli att känna efter ("lukta" efter?) doft spår.
Jag hade bytt allt nerkissat poröst material, använt en massa fula ord i samband med föraägarens katter, och sedan sovit gott i mitt nya luktfria hus.....

C.
 
Hej //

Ett hett tips för att få bort lukter av alla möjliga slag
är att ställa ett öppet kärl med vanlig ättika i där det luktar,det verkar absorbera både det ena och det andra

Har själv provat med utomordentligt resultat på en väl inrökt bil....................... ;D

Lycka till//
 
Vi köpte vårt hus av en fd avelssvinsuppfödare, som forslade svin via flyg (passagerarplan där inredningen togs bort) runt om i världen. Hans trick för att få bort lukten var malet kaffe!

Tar kanske inte bort det för alltid, men det blir nog bättre.
 
Jag ger samma tips som Merlin...

Ättika....
Själv använder jag ättika, självklart utblandat med en hel del vatten (1 del ättika och 5 delar vatten), till att ta bort lukt när någon av mina hundar råkat göra en olycka inne (har tyvärr en hund som är mycket sjuk och kan inte kontrollera sitt kissande och bajsande)
Jag måste säga att lukten försvinner snabbare när jag sprayat på ättiksblandingen!

Förr när jag hade katter köpte jag alltid en produkt som hette OdorKill och den kunde man ha i sista sköljvattnet, i skurvattnet mm för att ta bort lukt... Tyvärr verkar denna produkt vara borttagen från marknaden för jag kan inte hitta längre trots mina försök att söka efter den.... Produkten var kanon och det luktade såååååå gott när man använt den!
Jag hoppas att jag en dag ska hitta den igen.....
 
SuperTACK!!! ;D
Tänk att det finns dem som kan hjälpa en med så mycket!!! Ska givetvis försöka att beställa....
 
Hörde någon som använde T-röd. Hällde/penslade på det några gånger. Principen skulle vara att t-spriten trängde in och sedan avdunstade och tog med sig lukten.
Låter lite farligt iofs !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.