M
Tvärt emot alla andra så vill jag bli av med en del av gräsmattan, men hur gör jag det bäst? :)

Har stor naturtomt där jag vill ha en bestämd yta för uppställning av trädgårdsmaskiner, släpvagnar, fordon osv.
Växtlighet som växer under t.ex fordon gör att de rostar upp fortare.
Är även skönt om man slipper flytta på allt bara för att behöva klippa gräset.

Några tips på vad man kan använda eller göra?
Har inte tillgång till grävmaskin, så jag kan inte gräva bort gräsmattan.
 
Mikael_L
M Mekplatsen skrev:
Har inte tillgång till grävmaskin, så jag kan inte gräva bort gräsmattan.
Som de flesta, vi har inte heller tillgång till grävmaskin. :)
Så du får göra som de flesta, anlita någon som har en.

Det är nog den absolut mest värdefulla tjänsten man kan köpa in, en grävmaskin får ohyggligt mycket uträttat för pengarna man betalar.

Det finns nog inga bra genvägar för dig, du måste ta bort det organiska jordskiktet och hårdgöra ytan på något vis.

För ett mer tillfälligt bruk, något år, kan man fundera på att köpa svindyra jättekraftiga presenningar och lägga ut, sen köra fordonen försiktigt som bara den på ytan, men de lär ändå gå sönder efter ett tag.
Och kostnaden för sådana presenningar är inte så mycket lägre än grävmaskin + grus.
 
Beror ju på storleken på ytan samt vad du vill ha för underlag istället för gräs. Problemet här är ju inte att ”ta bort gräsmattan” utan att göra om marken till det underlag du vill ha. Oavsett vad du väljer är det att ta bort gräsmattan ditt minsta problem, den ryker av bara farten.

Vill du tex lägga marksten så har du inget större problem än någon annan som vill lägga marksten. Ta antingen in en entreprenör eller gör det helt eller delvis själv. Här rekommenderas grävmaskin såklart, för att gräva ut tex 30 cm innan man lägger bärlager. Det kan man billigt hyra en helg.

Ska du å andra sidan kanske lägga grus blir det lite enklare underarbete och totalt sett billigare.
 
M
N noupe skrev:
Beror ju på storleken på ytan samt vad du vill ha för underlag istället för gräs.
Ca 100kvm och helst inte sten/grus/plattor då marken är ojämn på den delen av tomten. Finns enstaka träd samt en hel del större sten på den tilltänkta ytan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
För ett mer tillfälligt bruk, något år, kan man fundera på att köpa svindyra jättekraftiga presenningar och lägga ut, sen köra fordonen försiktigt som bara den på ytan, men de lär ändå gå sönder efter ett tag.
Funderade också på presenningar eller liknande, men det känns inte som ett hållbart/ekonomiskt alternativ i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.