Hej

Jag har köpt ett hus nyligen med endel mark runt i tron att man skulle få lite lugn och ro...

Nu råkar det gå en traktorväg alldeles bakom huset (som tillhör min mark alltså..) som det går folk på hela tiden, rider hästar och även körs med moped på!

Jag vill ju inte bli inpopulär det första jag gör så frågan är vad man kan göra för att vägen ska bli mindre och mindre. Finns det något bra man kan odla som på sikt skulle "äta upp" vägen om man inte underhåller det åt det hållet?

Motortrafik kan jag ju med gott samvete sätta stopp för men att folk promenerar eller rider känns lite taskigt då det är en ganska trevlig promenadväg... Vill bara minska lite på frekvensen lite på något sätt...
 
Finns det servitut, "gammal hävd" etc?
 
frågan är väl finns det servitut? gammal hävd finns det inget legalt stöd för
 
Är du ensam om vägen och är säker på att den inte ingår i någon samfällighet eller att någon har servitut på den?
I så fall kan du nog göra vad du vill med den. Gräva diken tvärs över?
 
Nä det finns inga servitut så jag får väll göra vad jag vill med den. Men jag vill ju inte reta folk så att bara gräva rakt över för att hindra barnvagnar, och hästar känns ju lite väl uppenbart. Jag har inga djur i nuläget så att stänga av är inte aktuellt i nuläget. jag hade hoppats på nån spretig buske eller nått som gjorde att vägen växte igen mer eller mindre på några års sikt
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
en preliminär lösning är att rensa lite träd runt huset som jag kommer få fälla mer å¨vägen, å inte städa upp riset så fort
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
"Så igen vägen" - anlägg ny gräsmatta.
Som skydd så lägger du över lite fiberväv och så sätter du några pinnar med rep mellan.

Det här med servitut kan vara krångligt. Kolla för säkerhets skull med Lantmäteriet.
 
Om det är nära ditt hus, kan du inte öppna upp, eller på något sätt göra så att området känns som en del av din trädgård? Då kommer nog de flesta dra sig för att gå där.
 
Finns ju två sätt, endera mota bort folk eller ge dem ett alternativ.

Går det att "dra om" vägen en bit bort, fälla lite träd och jämna till, sedan ta tillbaka traktorvägen?
Blir ju mera poppis då

Protte
 
  • Gilla
EmmaEmrik
  • Laddar…
njäden går ju mellan huset och bergssluttning, vi snackar ju typ 2-3meter från husets nordsida så det är lite trist.... nått får ju göras men som sagt vill ju göra det på ett populärt sätt:) när våren kommer misstänker jag att det blir ganska tätt med lv på sina ställen men.... ser ju gärna att den försvinner helt på något sätt...
 
Vad säger allemansrätten om ditt fall? Den kan eventuellt göra det olagligt för dig att förstöra för gående och barnvagnar.
 
Fast allemansrätten gäller inte på tomtmark vilket man kan tycka att det är 2-3 meter bakom huset.
 
ullberg
Arne999 skrev:
...nått får ju göras men som sagt vill ju göra det på ett populärt sätt:)
Populärt är nog bara att glömma ;) mer eller mindre impopulärt är nog det som gäller. Egentligen tycker jag rätt approach är att förklara läget för de som går där och samtidigt tror jag tyvärr det kommer vara ett av de mindre populära sätten. (jag har full förståelse för din situation och jag förutsätter ändå att de som är vana att gå där inte alls förstår hur du ser på saken...)

Om det är så nära som 2-3 meter så kanske en buske längs vägen kan vara en väg framåt, ingen kan ju rimligtvis invända mot att du vill skärma av när det är så nära. Att din plan sedan är att inte sköta busken är det ju ingen som vet...

Detta bygger dock på att du inte vill utnyttja ytan till något annat (åtminstone ett tag framöver) och att man kan hitta någon buske som har en hyggligt snabb markutbredning (jag kan inte sånt där). Sen lär du ju få sköta busken på din sida, för att få en som bara breder ut sig åt ett håll blir nog svårt...
 
Redigerat:
Finns det risk att "trafiken" flyttar till någon annan, kanske mer olämplig plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.