Har ett tak till gillestuga/källare. Taket är målad träpanel där träet lyser igenom något litet (klicka på bilden). Skall nu måla taket vitt.

I målaraffären idag fick försäljaren mig att köpa Alcro Servalac halvblank grundfärg + Servallac halvblank täckfärg.

Är detta helt riktigt?

Skall man inte ha matt färg till tak (särskild takfärg?) ?

Och behöver man verkligen grundfärgen??

Oändligt tacksam för hjälp, är rädd att det blev ett missförstånd och att jag köpte fel! :) :surprised:
 
  • IMG_1613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bramstoker skrev:
I målaraffären idag fick försäljaren mig att köpa Alcro Servalac halvblank grundfärg + Servallac halvblank täckfärg.

Är detta helt riktigt?

Skall man inte ha matt färg till tak (särskild takfärg?) ?

Och behöver man verkligen grundfärgen??

Oändligt tacksam för hjälp, är rädd att det blev ett missförstånd och att jag köpte fel! :) :surprised:

Fel är det inte och grundfärgen behöver du oavsett vad du ska måla med allra sist.
Men ska du köra utan shellack? (Brukar man ha på kvistar innan grundning för att förhindra genomslag/missfärgningar)

Matt färg brukar man alltid ha i släta tak, men paneltak och då speciellt profilerade brukar man måla med en lite blankare färg... Men halvblankt låter lite 'fläskigt'...

Men missförstånd verkar det ju ha blivit eller så har du bara blivit dåligt informerad.
Du verkar inte alls säker på vad du fått med dig och än mindre säker på att det är rätt.
Det är inte direkt fel. Men blev det rätt för dig? Vill du ha det blankt? Och hur va det med kvistarna?
 
Tusen tack för att du tog dig tid att svara! :)

Får kanske åka till butiken i morgon och klara ut ett par saker innan jag börjar, för säkerhet skull.

Inte kul om det blänker i taket...

Kan kvistarna synas genom, som ju redan är målat en gång? Det hade jag ingen aning om, får väl prata med butiken igen som sagt.

Alltid blir det komplikationer... hus å sånt är nog inte min grej... :surprised:
 
Det kan ju vara så att det är kvistlackad redan en gång förut, då behövs det inte en andra gång.
 
bramstoker skrev:
Tusen tack för att du tog dig tid att svara! :)

Får kanske åka till butiken i morgon och klara ut ett par saker innan jag börjar, för säkerhet skull.

Inte kul om det blänker i taket...

Kan kvistarna synas genom, som ju redan är målat en gång? Det hade jag ingen aning om, får väl prata med butiken igen som sagt.

Alltid blir det komplikationer... hus å sånt är nog inte min grej... :surprised:
Det är inte det att kvistarna syns igenom, men en del kvistar kan avge ämnen, typ kåda eller nåt, som missfärgar målningen. Det har du säkert sett i andra hus utan att tänka på det. Kvistlack/Shellack är billigast på Jula, 79 spänn för en 3 dl burk.

/A
 
Hej
Jag hade sålt samma målningside till mina kunder så måla på bara med din servalack.

Anders
 
Anders_S skrev:
Hej
Jag hade sålt samma målningside till mina kunder så måla på bara med din servalack.

Anders
OK, låter bra. Bara det inte blir för blankt. :confused:
 
Jag har målat 3 paneltak i vårt nyinköpta hus, målade med Beckers grundfärg 1 gång.

Sen har jag kört två gånger med Beckers halvblank (40). Det blev kanon!

Tycker inte det blev för blankt.....
 
Servalack grunden ska du ha för den isolerar dvs det mörka trät kommer antagligen lämna missfärgningar när du målar vitt.Sen så isolerar även grunden mot kvistar.Rekomandationen som jag kör är att grunda två ggr för att kunna vara säker att det inte blir genomslag.När du målar färdigt kan du egentligen använda vad du tycker är snyggt blankt el matt,men gärna en snickerifärg som flyter ut snyggt på din panel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.