http://www.lantbruk.com/lantbruk/blev-beskjuten-i-troskhytten

Hej på er!

Läste precis denna artikel, vad säger ni om detta??

Vilken sida försvarar ni? Den störda grannen eller bonden??

Sent i torsdags kväll krossades plötsligt rutan till tröskhytten när Johan Hultkvist tröskade spannmål utanför Strängnäs.



Det hotande regnet gjorde att lantbrukaren Ove Sjöberg på den 600 hektar stora spannmålsgården Ulvhäll utanför Strängnäs tog beslutet att köra på in i det sista.
Johan Hultkvist, maskinförare på gården, körde en av tröskorna på det 1,5 hektar stora skiftet. Vid 23-tiden befann han sig cirka tio meter från ett dike vid en intilliggande väg. På andra sidan vägen låg ett delvis skymt hus.
– När jag passerade smällde det till i vänster ruta. Samtidigt såg jag en man som stod på sin uppfart, berättar Johan Hultkvist.
Hela rutan till tröskhytten var krossad och tröskningen avbröts. Mannen vid villan började fotografera tröskorna och Ove Sjöberg gick fram för att prata med honom.
– Han skulle skicka bilderna till polisen, för det var kriminellt att jobba på natten, återger Ove Sjöberg den upprörda konversationen.
Mannen i villan hade en golfklubba som han hävdade skulle användas om bönderna gick till attack, enligt Ove Sjöberg. Han tror att rutan till tröskhytten antingen blev beskjuten med en golfboll eller ett luftvapen. Det är inte klarlagt om den intillboende mannen står bakom beskjutningen.
– Man blir lite chockad. Det är inte så kul om man inte får jobba på sina egna marker, säger Ove Sjöberg som gärna har en dialog med omkringboende om arbetet med tröskningen upplevs som störande.
Johan Hultkvist är i dag tillbaka på gården, men tar det lugnt.
– Jag är fortfarande skakis, men jag börjar kunna stå på benen igen, säger han.
Polisen i Strängnäs rubricerar det inträffade som skadegörelse.
– Det patrullen kan konstatera är att de misstänker skadegörelse genom att en gärningsman har slagit iväg nåogn med en golfklubba, säger Sara Ekström, chef för polisen i Strängnäs.
 
  • Gilla
darth_vader
  • Laddar…
Akahigi
Tröska klockan elva?

Jag vet inte riktigt.... Sedan det här med golfbollen verkar ju kriminellt. Men elva på kvällen är rätt sent.
 
Å andra sidan så tröskas det bara en ggr per år på det fältet. Vet inte hur det ligger till i just detta fallet men folk är ju lite roliga ibland, flyttar ut på landet men vill ändå ha det som i stan.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Bor man på landet så får man stå ut med att höra lantbruksmaskiner helt enkelt.
Och är det regn på gång så är det bråttom för lantbrukarna ibland.
 
Jag tror mannen var störd redan innan han blev störd.
 
  • Gilla
MTech och 3 till
  • Laddar…
Bondelivet är inget 7-4 jobb, är det risk fr regn så kör man fram till daggen lägger sig om man orkar så länge.
Man kan väl säga att grannen är bra på golf men att börja panga rutor på kvällen är väl lite väl fel. Ropade han "fore" före?
En tröska idag är väl 4-5 m bred så för varje varv så är den den sträckan längre bort.

Vi har det mindre roligt med en höfläkt dygnet runt i en månad, men det har vi överseende med.

Protte
 
Akahigi
skalman1 skrev:
Bor man på landet så får man stå ut med att höra lantbruksmaskiner helt enkelt.
Och är det regn på gång så är det bråttom för lantbrukarna ibland.
Har nu förstått av en kompis att det ibland måste köras hela natten, har ingen erfarenhet av bondelivet själv.

Inte så mycket att snacka om. Den golfaren får nog böta.
 
Den som medvetet slår en golfboll mot ngn har helt klart problem och inte är det tröskan som är problemet!

Blir man störd av grannarna oavsett var man bor bör man iaf ha en dialog med den som stör. Därefter kan man ta till eventuella åtgärder som t.ex. en polisanmälan.
 
prototypen skrev:
Vi har det mindre roligt med en höfläkt dygnet runt i en månad, men det har vi överseende med.

Protte
Borde gå att ljudisolera fläkten rätt bra... Störs ni tycker jag att ni borde prata med bonden och kolla om det går att lösa, ibland kan man minska ljudet med riktigt enkla och små medel...
 
Zixten skrev:
Borde gå att ljudisolera fläkten rätt bra... Störs ni tycker jag att ni borde prata med bonden och kolla om det går att lösa, ibland kan man minska ljudet med riktigt enkla och små medel...
Bonden kom hem till oss och undrade vad det var som lät, din höfläkt sa vi. Hos bonden hörs inte ett jota med 100 ton hö i vägen för ljudet. Det har byggt,s ett "hus" runt fläkten men det låter ändå. Både jag och frun är bondebarn så vi vet hur det är.

Protte
 
Jag bodde en kortare tid bredvid en bondgård. Det var ett helsike. De var uppe med tuppen varenda morgon helg som vardag och körde med maskiner och brötade. Nä, vill man sova länge och ha lugn och ro skall man inte köpa en fastighet bredvid ett bonneri. Samma sak gäller ju i villakvarter - vill man snickra friggebodar, bygga altaner och tillbyggen eller greja med gamla bilvrak så skall man inte köpa en villa i en villaidyll. Tyvärr verkar det inte som om folk fattar det där riktigt.

Om man som vi hittar en fastighet med ganska långt till närmaste granne kan man pyssla med det mesta - tyvärr återstår ändå ett jäkelskap till problem så fort man skall göra något - kommunbyråkraterna! Dom kommer man aldrig undan hur man än gör verkar det som... :p
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
1,5 hektar kan väl inte ta så lång tid att gå över med en tröska. Heck, jag gör motsvarande gräsmatta på några timmar med en vanlig konsument-åkgräsklippare. Med andra ord, inget att bli sur över.
 
Hos oss kör de dygnet runt. Håller på när vi lägger oss och kör fortfarande när man vaknar. Eftersom det händer vid något tillfälle per år är det absolut inget vi blir irriterade på. Självklart gör skytten fel i detta läget. Lite kommunikation skulle säkert inte skada heller.
 
Så urbota dumt.
Folk ska alltid gnälla. Bor man på bystan så ska man väl vara glad att markerna brukas? Jag har själv en åker utanför mitt fönster, som just i detta nu plöjs av en skitstor John Deere med plog både fram och bak. Det är en riktigt stor bjässe, men ljudet är klart försumbart. För en vecka sedan tröskade de hela kvällen, till småtimmarna. Visst hörs det, men det stör inte mer än trafiken på vägen.
 
prototypen skrev:
En tröska idag är väl 4-5 m bred så för varje varv så är den den sträckan längre bort.
Snarare 9-12 meter. Speciellt om bonden har 600 hektar, då lär det nog vara 12 meter skärbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.