Jag tyckte alla fördelar de sa var samma som min egen hemmablandade natriumhypoklorit så kollade vad amp91 innehåller, jo samma. Jag tror alla saneringsfirmor använder hypo i någon form.

Men det är en behandling som fungerar absolut men frågan är varför får du mögel från första början fixa det i samma veva annars lär du väl ha samma problem om några år.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
H hawk1ye skrev:
Jag tyckte alla fördelar de sa var samma som min egen hemmablandade natriumhypoklorit så kollade vad amp91 innehåller, jo samma. Jag tror alla saneringsfirmor använder hypo i någon form.

Men det är en behandling som fungerar absolut men frågan är varför får du mögel från första början fixa det i samma veva annars lär du väl ha samma problem om några år.
Ok!
Problemet är utrett så långt det går och det finns inget fuktproblem för tillfället och har inte funnits under förmodligen många år. Det är färgen som ska bort så att det bättre går att hålla koll på om det skulle uppkomma något i framtiden.
 
K kedjehus1973 skrev:
Ok!
Problemet är utrett så långt det går och det finns inget fuktproblem för tillfället och har inte funnits under förmodligen många år. Det är färgen som ska bort så att det bättre går att hålla koll på om det skulle uppkomma något i framtiden.
Å h*****e vilka pengar det är för några dunkar med 12.5 - 20% blandning av natriumhypoklorit, det är ju på scam-nivå...

12.5% natriumhypoklorit på dunk kan man köpa på pool-företag (typ 30 liter för 900:- vid en snabb sökning) och vätmedel har du förmodligen vid diskbänken och i många hem står det 'Yes' på flaskan.

natriumhypoklorit löst i vatten är redan innan väldigt alkalisk iom. Natrium-jonerna är en stark bas medans hypoklorit och underklorsyran är bara en svag syra vilket gör att lösningen totalt sett blir starkt alkalisk i sig själv. - vill man öka alkaliteten ytterligare så kan man blanda i ytterligare en smula kaustiksoda (1-2%) då stark alkalitet förstör det mesta av olika proteiner och fetter i olika typer av cellväggar av tex. svampar.

Sporer av svampar är dock ofta väldigt robust byggda så det kan behöva ordentlig dos av både akalie och oxidering innan de destrueras så mycket att de blir permanent inaktiva/förstörda.

---

Förmodligen skulle outspädd klorin med en kläm diskmedel i, fungera utmärkt i de flesta fallen även om det är 1/5-del så starkt som saneringsvätskan... klorin 'power mossue' är en sådan färdig blandning för hushållsbruk med runt 1.9% natriumhypoklorid, lite extra kaustiksoda och en tensid, men det går utmärkt att skapa liknande själv med just klorin, en kläm diskmedel och kanske några korn kaustiksoda i blandningen i typ 5 dl i mängd.

Alternativ kalciumhypoklorit (klorkalk) som finns lättillgänglig som pool-kemikalie och med detta kan man blanda till rejält starkt blekande vätska (mättnad 210 gr/liter) - och precis som natriumhypokloriten blir koksalt i slutändan så blir kalciumhypokloriten också vägsalt i slutändan, dock med nackdelen att kalciumklorid är väldigt hygroskopisk och drar fukt, så behandlade ytor bör kunna tvättas ur ordentligt för att laka ur saltet med mycket vatten efter behandlingen när man använder kalciumhypoklorit.

Både natrium och kalciumklorid är mycket korrosivt på stål över tiden som inte är av syrafast kvalitet, vilket är att tänka på när det gäller spik i träd och andra förband i stål inslaget i trä mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.