Jag har ett uterum byggt på en veranda. När det regnar kraftigt läcker det mellan uterumstaket och husväggen och jag är rädd att sponten eller yttersta takstolen skall ta skada. Finns någon plåt som är lämplig att stoppa dit och hur är bästa sättet att krångla in den under husets stående lockpanel. Jag tänkte mig något i stil med ett underbleck som inte har den översta bockade delen och sedan gå med handklinga och göra ett spår i panelen som jag sticker in plåten under. Problemet är väl på de ställen panelen är spikad just där plåten skall in. Det blir ju alltid på något ställe, eftersom uterummet har sadeltak mot husets gavel.
 
Denna, kanske?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20744.aspx


Gör ett spår med cirkelsågen 45° uppåt, 5mm djupt ca: trä i plåten i spåret och vik ner den mot panelen, lägg en träbit på plåten och knacka med en hammare så du får till en bra vik på plåten.
sen tar du bleckspik...klart.
Byggmaxplåten är så tunn, lätt att forma...
Så gjorde jag en gång i tiden, det blev bra.
Men det finns säkert bättre metoder.
 
Redigerat:
tack, hur högt upp från pannorna?
 
tihimas skrev:
tack, hur högt upp från pannorna?
Droppnäsan nertill på plåten så nära pannorna du kan.
 
Då kom jag att tänka på att det är ju stående lockpanel. Skall jag helt igenom övre panelen och 5 mm in i undre?
 
tihimas skrev:
Då kom jag att tänka på att det är ju stående lockpanel. Skall jag helt igenom övre panelen och 5 mm in i undre?
Hur långt är det kvar på lockläkten upp till nästa takfot?
Jag kapade läkten så nära jag kunde altantaket och tog bort dem, sedan gjorde jag som tidigare inlägg.
Efter det kapade jag bort en bit på läkten jag tog bort (kapade droppnäsa på dem, dvs samma vinkel som blecket ut) och spikade dit dem igen. Se till bara att läckten inte nuddar blecket nertill.
 
Redigerat:
De är långa, flera meter. Men de kan väl sitta kvar när jag gör snittet. De trillar ju inte dän.
 
tihimas skrev:
De är långa, flera meter. Men de kan väl sitta kvar när jag gör snittet. De trillar ju inte dän.
Men du ska ha plåten bakom läckten, försök ta bort dem, det är lite mer jobb men det är det värt.
 
Men om jag klämmer fast plåten mellan lockläkten och panelbrädan så kommer ju vatten sugas kapillärt mellan plåten och panelbrädan ner till uterummet. Jag trodde du menade att jag skulle göra ett 45-gradigt snitt genom lockläkten, 5 mm in i panelbrädan och sedan sticka in och vika ner plåten. På så vis blir det inga kryphål.

Sen kom jag på att det är överlappande panel en bit av vägen. Övervåningens panel överlappar undervåningens. Brytningen mellan dessa överlapp blir någonstans mitt på vägen och då blir det en vrå där regn och snö kan blåsa in. Om du inte kan tolka min grekiska så kan jag ta en bild.
 
tihimas skrev:
Men om jag klämmer fast plåten mellan lockläkten och panelbrädan så kommer ju vatten sugas kapillärt mellan plåten och panelbrädan ner till uterummet. Jag trodde du menade att jag skulle göra ett 45-gradigt snitt genom lockläkten, 5 mm in i panelbrädan och sedan sticka in och vika ner plåten. På så vis blir det inga kryphål.

Sen kom jag på att det är överlappande panel en bit av vägen. Övervåningens panel överlappar undervåningens. Brytningen mellan dessa överlapp blir någonstans mitt på vägen och då blir det en vrå där regn och snö kan blåsa in. Om du inte kan tolka min grekiska så kan jag ta en bild.
ja, ta gärna en bild.
 
Nä det var bara de sista 50mm det gällde. Negligerbart. Men vad tror du om snittet genom lock och in i panel?
 
Givetvis skall plåten sitta bakom panelen annars kommer det ju rinna vatten den vägen. Ut och kapa panel!
 
Förstår ni vad jag menar? Förstår jag vad ni menar?

Skall jag såga helt igenom både lockläkten och panelbrädan för att trä upp blecket bakom panelen, mot vindpappen? Eller menar ni att jag skall lägga blecket bakom lockläkten, framför panelbrädan?
 
Nej, läs vad jag skrev igen. Plåten skall sitta bakom de undre penelbrädorna och då givetvis samtidigt bakom locken.
Jag monterade sådan plåt senast idag, för att förhindra vatten att ta sig mellan min fasad och mitt framtida entrétak. Den sätts alltså ovanpå spikläkten, i mitt fall så sätter jag dit den innan jag spikar dit fasadbrädorna men eftersom du redan har brädor där så får du försöka trä in den. Jag köper mina hos plåtslagaren, då får jag dem med högre kant bakom så att man slipper spika så långt ner i bädorna, de har en tendens att spricka då samt att jag inte behöver oroa mig för att vatten skall blåsa upp bakom.
Låter det som grekiska så har jag ritat en enastående vacker bild, borde kanske byta yrke? :) De undre brädorna bör gå lite högre upp än på min bild men det blev så plottrigt då...

När man grejar med en ny vägg eller har rivit den gamla så passa alltid på att sätta spikläkt en bit under såna plåtdetaljer så att det finns något att spika både underpanel och lock i.
 
  • plåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mitt nästa steg hade också varit att rita en teckning. Tack så jättemycket! Hur högt uppskattar du att det uppkapade hålet i panelen är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.