Hej!

Vi bygger nytt hus (Västkuststugan) utanför Malmö och anlitade en grundentreprenör (Letab) att lägga vår platta. Döm om min förvåning när fakturan kom på 250.000 istället för avtalat 165.000. Enligt grundentre. hade det gått åt "lite" mer grus än kalkylerat dvs 350 ton istället för 100 ton. Jag begärde in spec. faktura från grusleverantören (Cliffton) då "kom dom på" att de var feldebiterat och krediterade oss 42.000:-.

Tycker fortfarande att det är för mycket för en grundplatta på 110kvm ca 50 cm djup att bli debiterad 260 ton grus/sand/sten.

Tacksam för hjälp hur jag skall agera? Besviken nybyggare...

 
Ta reda på fakta och börja räkna och ifrågasätt!
En kubik berg väger ca 2,8 ton och grus och sand ca 1,6 ton packar man det sedan kanske densiteteten ökar låt oss gissa till 2. http://www.rimbojord.se/produkter_grus.htm

om man har en area på 130m2 som fyllts skulle det ge en tjocklek på lagret motsvarande 260/2 dividerat med 130 vilket blir 1m. Rimligt?
 
gammalt kännt knep, det där med extra grusutfyllnad. Det är därför viktigt från början att veta vad som ingår vid totalentrepenader. Mitt eget ärende hamnade i domstol, då jag vägrade att betala 16.000 för extra utfyllnad, vilket hade gått åt vid utfyllnaden.
I mitt avtal ingick utfyllnad, men hur mycket framgick inte. I domstolen försvarade man sig med att det var brukligt att byggherren och byggaren själv kom överens om den extra utfyllnaden. Men på avtalets baksida stod att byggherren inte fick ingå andra avtal än med (LB-HUS) utan deras vetskap. Och så måste det vara, för hur skulle det gå om det blir brist o fel i den del av entrepenaden. Jag slapp att betala då jag valt en duglig advokat= inte alldeles enkelt ::)
Lite OT kanske.
Förutsätter att alla husfirmorna anger mängd utfyllnad som ingår i entrepenaden, tror det rör sig om ca 85kbm till normalvillan.

Är Din platta 110kvm, får du räkna med (minst) 1 meters utfyllnad runt om till rörgravar, samt från gata och in med VA+ spolbrunnar som brukar stå på 2 meters djup.
 
För oss blev det 101 ton extra sand.. men då hade de specifierat till 80ton sand som skulle ingå och sedan skulle vi höja huset 15 cm (=60 ton till) Det gick alltså totalt 241 ton sand för oss och då har vi en 180m² platta totalt. Ringde dessutom och hörde med grundisarna före de började och frågade om den mängd sand som ingick; hade det vart en platta som skulle läggas på en grusbädd eller en fotbollsplan så skulle sanden räckt till, annars skulle utjämningen kosta extra (hål efter stenar etc)

I sandmängden som var beräknad ingick INTE (har vi kommit fram till) sanden till avloppsröranslutning etc.. dvs BARA sanden under plattan. Vilket är rätt korkat eftersom huset ändå alltid skall anslutas till avloppet får man hoppas. Det ingick grävning av - men inte utfyllnad av - detta hål.

Grundkillarna tyckte dessutom att vi kommit undan rätt billigt då det inte var ovanligt med flera hundra ton mer sand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.