Åter igen sitter jag och irriterar mig på en hantverkare som blåst mig, och jag undrar vad det beror på att dessa människor beter sig på detta vis. Sedan vi köpte vår gård 2007 har jag anlitat så få hantverkare som möjligt, eftersom det kostar så oändligt mycket energi att bråka, tjata och vänta på dem.

Ibland är man av olika anledningar tyvärr tvingad att ta in hantverkare, och efter dessa möten är min erfarenhet att 8 av 10 saltar räkningen, är inkompetenta, inte håller sig till avtal, ljuger, inte komma när de lovat, eller klassikern att helt enkelt skita i å komma över huvud taget.

2008 fick jag diskbråck och var därför tvingad att ringa snickarhjälp för å svalla taket. Snickare 1 avtalade tid men sket i å komma, sen fördröjde han med lögner och bortförklaringar och svarade där efter inte på mina samtal eller sms. Snickare 2 sa "klart vi kommer å hjälper dig", men även han sket i å komma på avtalad tid, och även han ljög, fördröjde och svarade till slut inte på samtal eller sms . Vid det här laget närmade sig vintern så jag fick svalla skiten själv ändå.
En annan gång hade vi en rörmokare som gjorde ett kanonjobb, så vi anlitade honom igen för inkoppling av det nya badrummet. Han sket i avtalad tid, ljög, kom med undanflykter, slutade svara i telefon och på sms. Vi fick anlita en annan hantverkare (som var kanon).
Företaget som kopplade in luftavfuktaren i krypgrunden tog 53.000 kr i arbetskostnad för 4 man som var här i 5 tim. Helt ok timkostnad.
Och nu senast är det en kille som ska fixa utedelen i vårt luft-vattensystem. Problemet är att den kyler vattnet istället för å värma det, så det är svindyrt å köra systemet. Han kontaktades den 5 januari och kom på avtalad tid för 3 veckor sedan. Han var här 1 timme, rökte e-cigg och pratade jakt i mobilen, kollade i luftpumpen och sa det var ett kretskort som gett sig. Han frågade om jag var hemma hela dagen för han skulle bara iväg en runda. Jag är hemma sa jag, men givetvis sket han i å komma tillbaka. Detta var på måndagen. På torsdagen ringde jag å då hade han inte hunnit undersöka saken (fast han hade ju redan ställt en diagnos). Torsdagen efter det ringde jag igen, och då var han det på spåret sa han (om igen, diagnosen ställde han när han var här). Fredagen efter det (igår) ringde jag igen och då sa han att han hade tänkt komma idag (bra lögn!), när jag sa att jag inte kunda ta ledigt så snabbt sa han att jag kommer imorgon efter jakten. Det vill säga idag lördag 31 jan. Givetvis sket han i å komma.

Nu tänker ni att jag säkert är en jobbig människa, så jag har säkert mig själv å skylla. Fel fel fel, jag har ett enormt tålamod och jag är diplomat ut i fingerspetsarna, så det finns inget sådant som ligger bakom. Jag är så oändligt trött på detta, och det gör mig förbannad och uppgiven, och framför allt tycker jag det är helt ofattbart att man kan bete sig så jä...la illa.
 
  • Gilla
Ramnemark och 5 till
  • Laddar…
Låter förjävligt.
Skitstövlar som förstör för oss som är seriösa och som håller vad vi lovar.
 
  • Gilla
Herc och 6 till
  • Laddar…
Fy fan man skäms att vara hantverkare när man läser inlägget. Finns rötägg överallt i branschen men att träffa så många som inte håller vad man lovat är riktigt tråkigt.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Hantverkare1, där har vi väl det mest tragiska. Det är lätt å dra slutsatsen stt alla likadana, men så är det ju självklart inte - och det vill jag verkligen understryka!
 
Jocke, jag hoppas och tror att vi haft otur...
 
Utan att klanka ner på TS så visar väl hans erfarenheter på, hur viktigt det är att ta referenser på den hantverkare man tänkt anlita.
Och då tänker jag i första hand på hur snacket går på bygden. Det är oftast där sanningen kommer fram....

Det framgår inte hur TS gjort sin "research" :confused:
 
Research??? Tja, samtliga företag är väletablerade och har många år i branschen, och alla är svenska (om det nu skulle anses vara sämre med utländsk arbetskraft). Det handlar inte i något fall om halvobskyra företag som verkar billiga eller sluter avtal bakom låsta dörrar. Helt vanliga företag, i några fall ganska stora företag , vars anställda skiter fullständigt i kunderna. I två fall var det människor jag känner personligen, som har egna företag.
 
Jag skriver för övrigt gärna namnen på dem alla om ni vill, men jag vet inte om det är riktigt rumsrent...
 
Det är helt OK att varna för oseriösa firmor på forumet. Men du får inte skriva ut personnamn (personuppgiftslagen).
 
Nej det är klart, det har du rätt i...
Då vill jag vara väldigt tydlig med att det är personer inom företagen som är oseriösa, så det ska inte falla någon skugga över hela företagen.
Jag vill inte vinna något personligen på detta utan ser det som upplysningar till er andra konsumenter, som ni kan ta till er och använda för å själva slippa bli blåsta.
Snickerifirmorna namnger jag inte eftersom det är kompisar.
Ljungby fukt och sanitet var det som tog den (enligt mig) skyhöga timpengen.
Rörisen jobbade (vet inte om han är kvar) på Emmaboda rör.
Den siste smitaren jobbar på Kyl och maskinservice i Växjö.
 
Redigerat:
Men om de är kompisar kan de väl bara skicka dit lite bättre gubbar?
 
Nej, det är enmansföretag...
 
Bödde skrev:
Snickerifirmorna namnger jag inte eftersom det är kompisar.
Före detta kompisar, menar du väl?
 
  • Gilla
Bödde och 1 till
  • Laddar…
D09
Kan bara hålla med i det stora antalet hantverkare / entreprenörer som bryr sig föga utan lever på att snacka in sig.

Skulle göra sprängjobb hemma.

Sprängare1 ville inte lämna pris utan ville starta och se hur det går sen. När han tillslut lämnad pris så baserade han det på hans uppfattning om vad jag hade råd med.
Sprängare2 fick jobbet för ca halva priset. Gjorde inte klart allt men ville höja sitt arvode i efterhand. Trots att överensekomelsen var mellan a och b och jag betalade det högre beloppet.

Ventfirma1 kollar på jobb, men dyker inte upp på avtalad tid ( jag har tagit ledigt från jobbet ) och när han efter 4 dagar hör av sig och jag ber han dra åt helvete så blir han sur,
Ventfirma2 ( gamla vänner ) slarvar, tar extremhögt med betalt, monterar skadade detaljer som får bytas och jag får tillslut jaga ihjäl dom för slutförande.

Grävfirma1 ska utföra markarbete. Beställer för stor maskin, kommer inte in med trailern på området. Larvar på asfalten hela vägen och skadar asfalten ca 1 km. Dom vill sedan använda en annan väg ut som är oskadad.. Vilket dom inte får och jag begär att dom ska använda skydd när dom larvar ut. Vilket dom inte gör för maskinisten var tydligen "förkyld".
Jag fixar vägen.

Ska gjuta in golvvärmeslang. Rörkillen kommer inte. Så jag får göra det själv.

Ska få in offerter till skadat avlopp... Hantverkare har svårt att fylla i papper till försäkringsbolaget och lämnar halvfärdiga offerter. Får tillslut utföra jobbet själv.


Detta är bara det jag kommer på spontant men jag undviker in i det längsta att använda hantverkare.
 
Förhoppningsvis så finns det även de som är nöjda med sina hantverkare, men de skapar sällan trådar och skryter om det.

Det största problemet tror jag är att det finns mer jobb än det finns hantverkare och många lycksökare.
Hantverkare som gör bra jobb och håller vad de lovar har mycket att göra.

Mycket är nog vunnet om man som beställare kan få med så mycket som möjligt på papper och avtala start och slutdatum samt vite. Men kommer man med sådant så kan det hända att hantverkaren väljer att avstå.
 
  • Gilla
osociala jävel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.