Vi bor i ett lagom stort hus på landet men läängtar in till stan. Att köpa fräsch villa i stan där vi bor är en omöjlighet med tanke på huspriserna.

Nu ligger ett renoveringsobjekt ute på hemnet och vi är lite sugna. Huset är på 49m2 + källare. Vatten och avlopp finns, vilken standard det är i huset vet vi inte än. Ska ev. på visning nästa vecka. Men när de skriver "huset är i behov av renovering" så handlar det nog om att göra om precis allt. Utgångspriset är 900.000:- (nån har budat 850.000:- än så länge)

Att köpa tomt för 800.000:- och sen bygga upp ett helt nytt hus tycker vi blir för dyrt men frågan är om detta kan bli billigare? Vad vinner man i pengar på att det redan finns ett hus på tomten? Vi tänkte i såna fall bygga på en vinkel där bottenplattan blir ca. 50m2. Skulle vilja ha 150m2 totalt.
Jag är kluven... någon som har erfarenhet? Vår smärtgräns går vid 2.350000:- det är vad vi köpte vårt nuvarande hus för så mer än så vill vi inte pröjsa.

Läste nånstans här på forumet att m2 priset brukar ligga på 10-20.000kr/m2. Då skulle ju detta pinna iväg rejält i och med att man måste totalrenovera det befintliga huset också.

Huset är från 1905 och har en stor fin tomt...

Tacksam för svar!!!! :)
 
Man vinner uppvuxen och anlagd tomt, anslutningsavgifter betalda och möjlighet till ROT avdrag på renoveringar. Man förlorar ffa i valfrihet.
 
Tack!
 
Det där beror ju helt på vilken standard ni tänkt er. Det går såklart att renovera ett hus för mindre än så, men ska det hålla samma skick som ett nybyggt, ja då säger det säg självt att det inte kan bli särskilt mkt billigare än just ett nybyggt. Kan ni göra mkt själva så sparar ni massor av sköna tusingar såklart.
 
Har väl tänkt göra det mesta själva men hur i allsin dar beräknar man vad det ska kosta INNAN man blir seriös och budar på huset. Bygglov tror jag inte är några problem... men meningen är ju att vi ska hamna på ungefär samma boendekostnad som idag. Hm, det är mer komplicerat än man tror. Man måste veta vad det kostar, vad maxbudet i såna fall skulle bli, vad kan vi få för vårt nuvarnade hus och så vidare. Det tar ju en bra stund att få en hyfsad kalkyl och då är säkert huset redan sålt...
 
Riktpriserna på 10-20 tkr/m2 är nog inte så dumt att titta på. Jag tror ingen här som renoverat lyckats pricka en kalkyl, utan den samlade erfaremheten säger någonstans mellan 10-20 tkr, beroende på standard, oväntade problem som dyker upp osv.

Ser du redan nu att 800 tkr + en renoverinsgkostnad på 10tkr/m2 inte håller kan du nog utgå från att det inte heller kommer att hålla sen.
 
Hur omfattande renovering syftar ni på när ni säger 10-20kkr /m2? För mig låter det som väldigt mycket om det bara är lite målning invändigt.
 
Om byggår står som 1905 så betyder det bara att det var ett visst fastighetsregister som upprättades då. Huset kan vara betydligt äldre. Värt att undersöka innan ni blåser ut något av kulturhistoriskt värde.
 
rcloket skrev:
Hur omfattande renovering syftar ni på när ni säger 10-20kkr /m2? För mig låter det som väldigt mycket om det bara är lite målning invändigt.

Läs tråden.

Bygga till ny vinkel kostar lite mer än att måla om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.