Tjenis!

Lite osäker på om detta är rätt forum, men jag chansar.

Vår torpargrund är alltid lite fuktig måst jag erkänna. Sticker man in huvudet där på sommaren är det alltid svalt och lite fuktigt i luften. Tror även att en besiktningsman rekomenderat att vidta några åtgärder för detta.

Men om jag på sommaren en varm sommardag sträcker upp huvudet på vinden så är det det motsatta. Här har jag en bastu under plåttaket.

Fick ideen att varför inte hänga på en slang (typ gul el-slang) vid en ventil på vinden och med en liten riggad fläkt blåsa ned den varma luften i grunden så det kanske torkar ur lite.

Vad tror ni om detta?

Tacksam för kommentarer om det kan ge motsatt effekt.

Mvh
Fredrik
 
Är luften på vinden torr då? Mät fuktnivån och räkna ut vilken RF det kommer att motsvara vid torpargrundens temperatur.

Om den varma luften innehåller mycket fukt kommer den bli väldigt blöt när den kylts ner i torpargrunden och då är det inget vidare.
 
Varmt som möter kallt - kondens väl?

Gå ner i en jordkällare eller liknande där är det 8grader och fuktigt.
 
Ingen bra idé, kommar garanterat att spä på problemen. Ställ dit en avfuktare istället.
 
Peter_-_Emma skrev:
Varmt som möter kallt - kondens väl?
Nja, om varmt och fuktigt möter kallt blir det kondens. Varmt och torrt ger inte upphov till det. Som ordain skriver.

Men jag håller med fotografen, det här är nog inte en bra idé.
 
Som redan har sagts, det behöver inte vara helt förkastligt. Men eftersom förmågan att hålla fukt i luften är kraftigt temperaturberoende måste du mäta och räkna ordentligt innan du vidtar sådana åtgjärder.

Köp en enkel hygrometer
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Sedan behöver du en tabell eller ett (noggrant) diagram, något bättre än detta.
SMHI

Bäst blir kanske en sådan lösning om fläkten styrs automatiskt av en hygrometer och bara blåser luft till grunden när den är riktigt torr.

Se också Luftfuktighet - Wikipedia, den fria encyklopedin
 
  • Gilla
Tomasso
  • Laddar…
Jag tror så här: om du inte ska förvärra problemet måste du blåsa in så mycket varmluft att du värmer upp hela krypgrunden till minst yttertemperatur. Annars blåser du bara in varm luft med högre fuktinnehåll, som kommer att kondensera på de kalla ytorna i grunden.
 
Tusen tack för alla intressanta svar!
 
Troligtvis kommer din varma, hyffsat torra luft, ändå att innhålla för mycket vatten för att det ska fungera. Ett enkelt räkneexempel

Säg att du har 10 grader i grunden och 30 på vinden. Bara från SMHIs otydliga diagram kan vi se att 1 kg luft (ca 1 m3) maximalt håller ca 8 g vatten respektive ca 30 gram för 30 grader. Säg att du vill hålla en högsta RF i grunden på 70% så är du säker på icke tillväxt av oönskad art. 0,7*8=5,6 gram vi säger 6 jämna gram per kilo. Samma absoluta vatteninnehåll ger dig en RF vid 30 grader på 20% (6/30). Du måste alltså ha luft med lägre RF än ca 20% på vinden och du har säker mer än så tyvärr trots att det upplev som riktigt torrt.

Detta förutsatt att ingen temperaturförändring sker pga av din varma luft. Värmen i sig hjälper ju en hel del. Det finns ju ett system, hette det inte fuktvakten eller nåt sånt, som bygger bara på att värma upp en fuktig grund med elkabel. Inte ta bort fukten som sådan. Som synes på SMHIs sida är kurvan ganska brant uppåt, dvs det "lönar sig" att värma upp luften om man vill få ned den relativa fuktigheten.

Man kan visserligen också räkna på temperaturförändringar med det blir en mycket mer avancerad beräkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.