Hej, vet varken ut eller in just nu! Vad är snyggast på badrumsväggarna, vitt blankt kakel eller vitt matt kakel? Eller finns det andra saker som gör att det ena är bättre än det andra? En del säger si och andra säger så!
 
Matt kakel är svårare att göra rent.
Jag tycker att det känns "renare" med glansigt, men det är verkligen en personlig uppfattning...
 
Håller med föregående talare. Vitt blankt. Blir aldrig omodernt. Känns rent och fräscht.
 
Matt är fint på golvet, tycker jag. :p
 
Också böjd att hålla med, men visst är matt jättesnyggt, men som sagt, jag är också osäker på om det är lika "hållbart" eller om man tröttnar på det i längden :-/
En fördel med blankt, tycker jag, är att rummet känns större spec. om man har badrum med dagsljus.
//Christina.
 
Absolut blankt kakel på väggarna, men däremot matt på golvet det är det finaste!
Vi valde mörkgrå matt klinker på golvet och vit/grå blankt kakel på väggarna, med en grå/svart bård av mosaik på mitten.. Blev mkt snyggt! 8)

Lycka till! ;D
 
Jag läste i skötselråden till kaklet någonstans att blank kakel håller sig bäst om man tvättar det med såpa.

Matt kakel däremot blir fult om man tvättar med såpa, där ska man använda allrengöringsmedel istället.

Vi blandade i ett av våra badrum. Blir lite knöligt att hålla på med olika rengöringsmedel.

Berit

 
Bygger man med blankt kakel, och sedan ångrar sig för man vill istället ha matt kakel, kan man ju alltid spola det blanka kaklet med kalkhaltigt vatten och sedan inte polera rent efter. Då blir det matt... ;D ;)
 
Blankt på väggarna, utan tvekan!
 
Så olika man kan tycka, vi har kört nån sorts halvmatt variant på både golv och vägg vilket vi upplever som mindre kliniskt och varmare än helblankt.

 
Om det handlar om tycke och smak enbart så röstar jag definitivt på matt! Sååå snyggt!
 
Lilla_vargen skrev:
Bygger man med blankt kakel, och sedan ångrar sig för man vill istället ha matt kakel, kan man ju alltid spola det blanka kaklet med kalkhaltigt vatten och sedan inte polera rent efter. Då blir det matt...  ;D ;)
Inte så där elegant sidenmatt och kanske en smula flammigt men definitivt matt ;D ;D

//Christina.
 
Bemman skrev:
Matt är fint på golvet, tycker jag. :p

;) På golvet kan man ju halka men där är det väl också mest behov av rengöring ?

På väggen vill man kanske spegla sig i det vita blanka ?

Helena med
Nationalschabraket
 
Hemmakatten
Matt är snyggt! I badrummet som vi nu renoverar blir det på ena gavelväggen där badkaret skall stå en mixad grön glasmosaikvägg, 2x2cm, med uppbyggt hylla i nivå med badkaret klädd med mosaik. Övriga väggar o golv blir i matt vitt kakel, 10x10cm. Känns bra att inte blanda för många olika material, kan lätt kännas rörigt då. Badrum tycker jag skall vara rogivande o avkopplande.
 
Hemmakatten
Vem kommer inte ihåg skolidrottens vita blanka kakelväggar i duschrummet..... ;D. Lägger gärna det bakom mig o skippar det blanka i badrumemt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.