Hallå.

Är det någon här som monterat upp ett blanksvart  kök?
Funderar på att sätta upp ett ,men har inte hittat några bilder på ett kök hemma hos någon.
Skulle även vara tacksam om någon som har ett svart kök berättar hur dom upplever det, håller det i längden och så.
Kan tänka mig att det syns en massa damm och fingeravtryck på luckorna.
Har tänkt mig Kviks svarta med ek bänkskiva och sparksockel, kakel har jag inte bestämt än. Tar gärna emot tips på det oxå.
Posta gärna bilder på köket, tack.
 
Hej, låter vågat och spännande! Ingen aning om hur ett svart kök ter sig i verkligheten, men vet att svart "äter" ljus. Kanske att du skulle testa med vit bänkskiva i silestone eller corian?

Lycka till
TyraMyra
 
Hej!

Inte monterat, men målat om. (I en lägenhet. Ursprungliga köket hade bajsbruna luckor, gula väggar, orange plastmatta, brun/gul-blommig tapet på en fondvägg och som krona på verket blåa perstorpsbänkar.) Jag bytte fondväggen till en rent svartvit tapet, målade alla andra väggar vita och luckorna svarta.

Det blev jättebra, har tyvärr ingen bild. Detta kök hade ett riktigt stort fönster och det tror jag är viktigt. Vi lade också vita mattor på det oranga golvet. Jag tror också att det är viktigt att luckorna är blanka för att det inte ska bli väldigt mörkt. Inser när jag ser inredningstidningarna nu att jag då var mycket före min tid, detta var typ 1992 och jag hade hittat den svartvita medaljongtapeten från 70-talet i två rullar för 5 kr på någon utförsäljning och tyckte att den var cool.

En rolig bisak till detta var att när jag skulle flytta därifrån ville hyresvärden att jag skulle återställa köket för det var ju lite speciellt färgval för att vara en hyreslägenhet. Som tur var hade jag inte orkat måla insidan av luckorna. När jag visade dem och sa att om han tvingade mig att återställa så skulle jag skaffa den bruna färgen och måla tillbaka den, så slapp jag återställa ;D

/pinebar
 
Jag tror ju att det blanka kommer att spegla ljuset bättre än ett mörkt träslag, men taket kommer att sänkas och jag får väl fälla in många spottar :).
Sedan blir det rostfria vitvaror som bryter av lite och ett ljusare trägolv, hade jag tänkt mig.
Är bra sugen på svart, men många bekanta skriker rakt ut bara när jag berättar om planerna. Men någon måste ju testa, tycker jag.
 
I en lägenhet en gång målade vi luckorna svarta. Det var supersnyggt, älskade det.
Hade vita väggar till och det var inte alls mörkt.
 
Att tänka på vad gäller Kviks högblanka svarta är att luckorna är ganska så statiska och alltså drar åt sig damm ganska bra. Vi funderade lite på det men eftersom jag har en cockerspaniel som fäller vita hårstrån i mängder som lätt skulle fastna på ytan så valde vi det vita istället, där syns det i vajre fall inte lika tydligt. Men riktigt läckert är det. I vår Kvik-butik hade de satt upp det tillsammans med en riktigt vacker mahognyskiva, och det är svårslaget om ajg får säga det själv.
 
HTH har ett grymt snyggt svart kök....
 
MZ skrev:
Jag tror ju att det blanka kommer att spegla ljuset bättre än ett mörkt träslag, men taket kommer att sänkas och jag får väl fälla in många spottar :).
Sedan blir det rostfria vitvaror som bryter av lite och ett ljusare trägolv, hade jag tänkt mig.
Är bra sugen på svart, men många bekanta skriker rakt ut bara när jag berättar om planerna. Men någon måste ju testa, tycker jag.
Som du själv säger, skulle det bli mörkt tänder man fler lampor och desto fler som skriker rakt ut desto mer sugen blir man ju på att trotsa dom, eller hur ;)

Fast du kanske ska tänka till om alla fingeravtryck och liknande som kommer synas jätteväl. Blank svart funkar nog bara om ni är duktiga på att ta i handtagen, torka rent eller helt enkelt inte är pedanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.