Hej,

Vi har tittat på högblanka luckor och försökt se hurpass känsliga de är. Ikeas verkar bli repiga bara man tittar på dem medan andra verkar vara aningen mer tåliga. Jag talar alltså om folierade, de lackade blir hiskeligt dyra. Det är också stor skillnad hur känsliga de är för fingeravtryck. Marbodals nya Vollo t ex verkar vara extremt känslig för fingeravtryck och repor, medan andra är mindre känsliga. Tips på någon härdig modell??
 
adv skrev:
Hej,
Marbodals nya Vollo t ex verkar vara extremt känslig för fingeravtryck och repor, medan andra är mindre känsliga. Tips på någon härdig modell??
Är den känslig ? Jag har tittat/pillat på den men jag tycker inte att den blir repig. Eller har jag kanske haft otur/tur
 
Jag har sett olika varianter på provluckor. Den som låg inlåst i ett skåp var naturligtvis jättefin, mendan den som hade legat mellan andra provluckor och skavts inte var speciellt vacker. Naturligtvis får provluckorna utstå en den, men jämför man med de målade luckorna som får utstå samma behandling så syns det ingentin på dem. På de blanka verkar det i alla fall som om det lätt blir smårepor och fingeravtryck.
 
Tycker inte IKEA´s var så känsliga. Efter 1-2 års användning tror jag inte vi hade en enda repa....
Man ska putsa med tvållösning så blir dom tåligare.


/ PJ
 
T
Lite skillnad att titta på luckorna i butik då tusentals människor har "pillat" på dörrarna, klart dom blir slitna då. Inte samma sak med dörrarna hemma som man är rädd om......
 
Det låter jättebra om de är mycket tåligare än vad jag trott eftersom jag egentligen vill satsa på högblankt. Vi vuxna klarar av att vara rädda om dem, men frågan är om de klarar av småbarns lite mer omilda behandling? I så fall är det bra.
 
Vi har högblanka luckor (IKEA) i badrummet och efter snart ett år så syns då inga repor.
Tänk på att luckorna på butiken skavs mot andra luckor där de ligger i en stor hög, när de sitter på väggen så hänger de ju fritt.

Däremot så syns ju smuts och fingeravtryck väldigt väl på en högblank yta.
 
Det finns ju högblanka som är i högtryckslaminat, vi har sådana, de tåler naturligtvis väldigt mycket. Målade högblanka valde vi bort, vi har barn och de luckorna är så känsliga.
 
Vi har IKEAs högblanka på jobbet och det blir varesig repor eller fingeravtryck på dom. De har suttit där i ca 2 år och ingen har varit särskilt försiktig med dom. Däremot så tror jag att man ska akta sig för dom högblanka målade luckorna. Jag vet att IKEA bytte metod på Abstrakten, från målade till folie pga att de målade skiftade väldigt mycket i kvalitet och lätt blev skadade = många returer. På jobbet är det den högblanka folien vi har.
 
Har IKEA Abstrakt (den folierade) och den tål en ganska omild behandling av en tvååring bra.

Speciellt en täcksida som exponeras ut mot matplats och vardagsrum har varit med om att få omkullvälta köksstolar på sig och blivit rammad av Big Bobbycar. Inte en skråma!? Jag kanske har haft tur iofs? Köket har varit monterat i ett år.

En rätt viktig sak att göra i början när man tar av den skyddande plasten är att härda luckan genom att tvätta av den med diskmedel och vatten. Detta härdar som sagt luckan snabbare än vad den skulle göra utan behandling.
Detta står i instruktionerna som medföljer.
 
Ikeas vita Abstrakt är fina efter 4år, varav 2 med ett livligt barn. Varje gång hon dunkar kanten av sin kökspall in i luckan, förväntar man sig repor eller jack, men ännu är de fina.
 
Tack allihopa, nu vågar vi ta med de högblanka luckorna bland de vi väljer mellan!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.