Hej

Jag har precis putsat en eldstad. Har läst mig fram att silikatfärg är att föredra för målning. Hittar dock bara helmatta alternativ. Finns det halvblanka/halvmatta färger? Eller hur åstadkommer man blankare färg?
Tack på förhand
Xoxo
 
Nu tänker jag spontant och högt, men för att få färgen blank eller ens halvblank så krävs väl något inslag av oljebaserade additiv?
I min värld är det ju additiv med plastiska egenskaper man ska undvika i samband med en värmekälla.
 
michfris michfris skrev:
Nu tänker jag spontant och högt, men för att få färgen blank eller ens halvblank så krävs väl något inslag av oljebaserade additiv?
I min värld är det ju additiv med plastiska egenskaper man ska undvika i samband med en värmekälla.
Utsidan blir knappast varm, men kanske ändå tillräckligt för att det inte passar. Annars finns det inget alternativ eller?
 
Använder vanlig väggfärg, då det är inomhus och inte förkommer någon fukt, samt halvmatt till gamla murade spisar/spiskåpor/murstock. Håller bra och gulnar inte, ommålat med en strykning på 35 år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
All akrylatfärg fungerar, d v s både väggfärg och de vanligaste typerna av snickerifärg. Oljefärg (alkydfärg) ska undvikas men den finns ju knappt på marknaden längre för inomhusbruk.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Bra att veta. Men ska jag lägga ett lager silikatfärg först och sen väggfärg på eller väggfärg direkt?
 
Du kan måla direkt med väggfärg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Colafjert skrev:
Bra att veta. Men ska jag lägga ett lager silikatfärg först och sen väggfärg på eller väggfärg direkt?
På med väggfärgen direkt om du ändå ska ha den. De flesta silikatfärger är ändå en sorts akrylatfärger. Det beror på att det är så svårt att måla med ren silikatfärg (det bara rinner och droppar) så tillverkarna har i akrylatpolymer för att färgen ska bli lättstruken (tjock och geggig). (Jag lärde mig det här den hårda vägen på detta forum när jag trodde att Alcros silikatfärg var ren silikatfärg men kunniga skribenter uppmärksammande mig på akrylatinnehållet.)
 
Dunder. Kör vidare med vägg då. Ingen grund av något slag? Vidhäftning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.