Kommer till våren göra en del reparationsarbeten på vår husgrund, en gjuten källargrund från 40-talet.
Har de gamla byggbeskrivningarna där det anges att för grunden ska blandningen vara antingen 1:5:7 eller 1:7.
Finns det någon färdigmix att köpa som motsvarar det? Handlar främst om små lagningar så jag att beställa sand och makadam känns inte riktigt aktuellt.
 
Du kan ju blanda själv. Det är dessutom billigt. Hämta sand och makadam på en vanlig släpkärra.

1:5:7 tolkar jag som en del cement på totalt 12 delar sand och grus? Ett par pensionärer som hjälpt oss har berättat att var man mycket sparsam med cementen förr. Att man använde man naturgrus istället för kross, ibland utdrygat med större stenar bidrog och stötte betongen istället för att vibrera den bidrog till att hållfastheten kunde bli låg.
 
1:5:7 betyder/betydde 1 del cement, 5 delar sand och 7 delar singel eller makadam. (volymdelar) Makadam användes som ballast redan på 1800-talet, främst när man hade ont om naturlig singel.
 
Är det nån som vet varför man ibland tillsätter tvättmedel till putsbruk. Jag har fått lära mig av en gammal murare (tyvärr avliden) att till en sats putsgrus åtgår: 2 skyfflar KC (kalkcement), 8 skyfflar putsgrus och 1 dl tvättmedel.
 
grävaren skrev:
Är det nån som vet varför man ibland tillsätter tvättmedel till putsbruk. Jag har fått lära mig av en gammal murare (tyvärr avliden) att till en sats putsgrus åtgår: 2 skyfflar KC (kalkcement), 8 skyfflar putsgrus och 1 dl tvättmedel.
Det var säkert hans sätt eller ide om att skapa en frostbeständig puts. Skumbubblorna som blev vid blandningen var nog hans sätt att skapa en sorts luftporer. Han använde helt enkelt tvättmedlet som luftporbildare.
 
Jag som blandar 1:2:1 använder bra mycket mer cement... När det gäller tvättmedel/diskmedel har jag för mig att det har med konsistensen att göra.

/ATW
 
Bry dig inte om hur de blandade förr. Anpassa betongen till det du skall göra.

Vilken typ av "reparationsarbeten" är det fråga om? Vilka volymer?

I de allra flesta fall går det bra med säckad finbetong.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Ska laga små släpp på grunden i närheten av två källarfönster. Det är små sprickbildningar, säkert från mindre sättningar som jag haft under observation - inget rör på sig och har nog inte gjort på år och dagar. Vi pratar om millimeterstorlek, men det är fult och om jag ändå ska måla om så vill jag snygga till ytan.
 
Är du säker på att det är gjuten betong? Det kan vara puts på murad betonghålsten.

Är det betong så kan du knacka bort det som är löst, ev. bila upp lite till och sedan pensla i reparationsbetong eller betongspackel men vänta tills vi har lite mildare väder.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Är helt säker på att det är gjuten betong. Däremot är det inte omöjligt att betongen är putsad i sin tur.
Tack för tipset!
 
Ok. Ja, jag skrev här någon gång i detalj hur man lagar sprickor med cementslamma. Kanske kan du finna den tråden för lite mer detaljerad information när du skall till att laga.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Har letat efter tråden men hittar tyvärr inte den. Har du någon aning om vad tråden kan ha hetat?
 
För att återkoppla.
Idag fick jag tummen ur och blandade till en omgång cementslamma och kröp runt och penslade i det där det behövdes.
Vilket trevligt material att arbeta med! Det påminde om när man gjorde papier-machéfigurer som barn, bara smeta på den tjocka sörjan och pensla till en fin och jämn struktur. Skulle lätt ha kunnat pensla hela grunden av bara farten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.