Tror det eller ej, i mitt hus har man lyckats blanda ettrörssystem och tvårörssystem. Nedre våning är gjord med klassiskt tvårörssystem. Sedan byggde man övervåningen och anslöt ett ettrörssystem med en stigare från källaren som hakar på tvårörssystemet. Följden är att det blir inte riktigt varmt i övervåningen, flödet verkar vara för litet.
Har någon haft samma problem? Vad göra? Kan det tänkas vara ett dolt fel?
 
Det är inget fel att göra så om man vill och dolt är det ju verkligen inte. Man kan se enrörssystemet som ett stort utbrett element och ett sånt kan givetvis ligga parallellt med övriga i tvårörsdelen. Du får se efter ev strypningar och injusteringsventiler odyl det är bara att anpassa tryckfall och flöden så att det passar, eventuellt kan pumpens kapacitet behöva anpassas och även temperaturen på vattnet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nej, det verkar ju ändå som ett fel. Om man bara gör ett avstick på befintligt tvårörssystem till ett ettrörssystem på den tillbyggda övervåningten utan att göra några som helst flödesjusteringar så verkar det inte vara särskilt fackmannamässigt.
Dolt fel eller ej: enligt rörmokaren finns inte blandningar mellan ettrörs och tvårörs. Då kan man väl inte förväntas att kolla sådant vid husköp? Anticimex gjorde huskontroll, vi vet att dom är klåpare av högst klass, och dom upptäckte det inte heller.
Jag tänkte att anmäla det som dolt fel och felaktigt utförande.
Frågan återstår, vad jag kan göra för att avhjälpa problemet?
 
Det är lätt att upptäcka även om man inte tycker sig behöva kolla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.