Hej
Har installerat en FM Mattson Siljan duschblandare på en befintlig FM Mattsson blandarfäste.
Problemet som har uppkommit är att ytterst lite vatten droppar mellan blandarfästet och kaklet.
Vad kan jag ha gjort för fel?
 
  • Duschblandare installerad på kakelvägg med synligt vattendropp mellan blandarfäste och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Vad är det för rör som kommer ur vägg på ditt befintliga blandarfäste?

Prisol utan stödhylsa kanske?
 
Det är prisolrör som kommer fram ur blandarfästet. Om där stödhylsa vet jag ej. Bilden jag bifogar, är det stödhylsa längst ut? Innan jag bytte blandare har det aldrig kommit några droppar. Där var dock en hel del kalkavlagringar som jag försiktigt tog bort. Kan det vara så att där sitter en del kalk kvar som gör att det inte blir tätt mot den nya blandaren?
 
  • Närbild på ett prisolrör som sticker ut ur ett blandarfäste med potentiell kalkavlagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
rengör mer från kalk och prova igen.

Står det någon tillverkare på blandarfästet? Gissningsvis ett Trio Perfecta-fäste.

Stödhylsan sitter ju invändigt i kopparröret. Det är bara "kragen" som syns efter montage.

1866016.jpg
 
Redigerat:
Bilden var lånad, men det såg precis likadant ut hos mig. Blandarfästet är från FM Mattsson. Ska prova att rensa bort mer kalk. Jag får börja med att montera ner allt igen...
Finns det någon risk att fukt/vatten kommer in bakom tätskiktet? Eller är det bara det som kommer fram mellan kaklet och blandarfästet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.