Nu är jag i behov av råd!
Jag har ett FM Mattsson blandarfäste där det kommer in 15 mm cu-rör. Dessa har kapats 18 mm från väggen och grader tagits bort, precis enligt beskrivning. Stödhylsor och konor sattes på plats och blandaren drogs fast (även det en FM Mattsson). Enligt beskrivningen ska man sedan lossa blandaren igen för att se att konorna dragit. Men se det har de inte!

Någon som vet vad problemet är? Ska jag försöka dra åt ännu hårdare? (Jag vågar inte riktigt ta i mer än jag gjort, beskrivningen säger 40-50 Nm). Sticker rören ut lite för långt? Eller är de (hemska tanke) lite för korta?

Jag noterar att konan har en liten "klack" längst ut, som gör att den inte kan glida över röret utan stannar mot rörets kant. Jag antar att det kan ha en avgörande roll i det hela; om röret vore kortare så kunde konan komma längre in när man drar åt blandaren och kanske nypa bättre?

Bilden jag bifogar föreställer schematiskt kona (gul), rör och stödhylsa (blev lite fel, stödhylsan är egentligen längre än konan...) Bifogar även ett foto.
 
  • kona.JPG
  • blandarfäste.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.