Har sökt efter ett blandarfäste för 10 mm kopparrör. Verkar helt omöjligt att få tag på. Någon som har tips vad jag kan hitta ett sådant? Det är c/c 160 och rören kommer fram i vägg och skall kopplas till en duschblandare.

//Peter
 
Du får göra som så att du köper ett blandarfäste för 12 mm rör, sen byter du ut konorna till 10mm.
T ex Fm Mattsson har ett fäste som har RSK nr 8530801 och 10 mm konor som har RSK 8601490
Andra fabrikat har säkert också liknande lösningar.
Glöm inte stödhylsor om du har mjuka rör.
 
Anledningen att det är svårt att få tag i är att man inte skall ha 10 mm till en badkars eller duschblandare.

Jag kan vara ute och cykla och har ingen möjlighet att kolla just nu men det som lordi beskriver är jag tveksam till. Ring FMM och kolla om det verkligen går. Jag vet fästen som tar både 12 & 15 men har aldrig sett ett som tar både 10 & 12...
 
Cheever skrev:
Anledningen att det är svårt att få tag i är att man inte skall ha 10 mm till en badkars eller duschblandare.

Jag kan vara ute och cykla och har ingen möjlighet att kolla just nu men det som lordi beskriver är jag tveksam till. Ring FMM och kolla om det verkligen går. Jag vet fästen som tar både 12 & 15 men har aldrig sett ett som tar både 10 & 12...
Peter och Cheever, gå in i FMM´s onlinekatalog och kolla under flik 10, blandarfästen.
Fästet hittar ni längst upp. Konorna finns längst ner på sidan.
Man slänger alltså konorna för 12 mm och monterar konorna för 10 mm istället. Anslutningsgängan är densamma oavsett storlek på rör (M26x1,5).
Visst kan jag hålla med om att 10 mm är lite klent, men en gång i tiden så envisades man med att köra med 10 mm rör. Ibland behöver man använda dem igen i samband med renoveringar i gamla hus.
 
Jag hade ett blandarfäste för 12mm RSK 853 05 826 och kona 10mm med RSK 860 14 90.
Detta läckte som ett såll i bakkant när jag kopplade in det. Men skall åka ner och köpa det andra
blandarfästet för att se om det funkar istället.

Får väl annars dra kromade rör utvändigt, jag återkommer om det funkar.
 
Har precis pratat m min rörbutik, de tycker det verkar konstigt att detta fungerar då fäste 85 60 801 även det är för 12 mm kona, men jag ringer FMM för att kolla med dem också.
 
Neeeeeeej, tyvärr så funkar det inte med FMM's blandarfäste, någon som vet någon annan som kan ha ett blandarfäste för 10mm rör, kan tänka mig att även köpa ett begagnat om detta finns.
FMM säger sig inte känna till något hos dem som passar...
 
peterlindahl skrev:
Neeeeeeej, tyvärr så funkar det inte med FMM's blandarfäste, någon som vet någon annan som kan ha ett blandarfäste för 10mm rör, kan tänka mig att även köpa ett begagnat om detta finns.
FMM säger sig inte känna till något hos dem som passar...
Märkligt.. Något måste vara fel, för den kombinationonen jag nämnde ovan borde funka. Vet inte vilket fäste du provade med först, hittar inte det RSK numret. Men säger FMM att de inte har nåt så har de inte. Har bara för mig att vi har löst det på det sättet tidigare.
FMM har nämligen haft blandarfästen för 10 mm rör tidigare, men har inte dem kompletta längre.

Det är inte så att rören är skadade, eller för korta?
 
Redigerat:
lordi skrev:
Märkligt.. Något måste vara fel, för den kombinationonen jag nämnde ovan borde funka. Vet inte vilket fäste du provade med först, hittar inte det RSK numret. Men säger FMM att de inte har nåt så har de inte. Har bara för mig att vi har löst det på det sättet tidigare.
FMM har nämligen haft blandarfästen för 10 mm rör tidigare, men har inte dem kompletta längre.

Det är inte så att rören är skadade, eller för korta?
Nej det är inget fel det passar inte!

Spelar inte roll att det är M26 på muttern, en 10-kona passar inte, han har ju fått svar av FMM? Just FMM:s bricksystem är uppbyggt så att hålet i blandarfästet är utformat efter den specifika dimensionen.
 
Cheever skrev:
Nej det är inget fel det passar inte!

Spelar inte roll att det är M26 på muttern, en 10-kona passar inte, han har ju fått svar av FMM? Just FMM:s bricksystem är uppbyggt så att hålet i blandarfästet är utformat efter den specifika dimensionen.
Ok, fick för mig att FMM's bricka är likadan oavsett, sen har man bara olika konor. Har nämligen använt den lösningen tidigare, men då var det antagligen något annat fabrikat då.
Konstigt dock att FMM säljer 10 mm konor och inte har dito fästen längre. Då blir man ju tvungen att återanvända det gamla fästet. Det finns ju trots allt en hel del hus med 10 mm rör.
Ska försöka luska lite mer i det här.
Peter behöver ju ha en lösning på detta, det går ju inte dra rör utvändigt därifrån de kommer ut.
 
Redigerat:
kanonsnällt av Er att engagera er i mitt dilemma. Jag skulle självklart ha sparat mitt gamla blandarfäste, men i allt riv o min okunskap så trodde jag att blandarfäste självklart skulle finnas att köpa i rörbutikerna.

Men ack vad jag bedrog mig...

Kommer ni på något så låt mig veta tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.