Hej,
Från min blandare i köket finns 3 rör/metallslangar. De är för varmvatten, kallvatten och koppling till diskmaskinen. För att göra en mycket lång historia kort så skriver jag bara att när jag skulle koppla loss vattnet till diskmaskinen så hade den slangen tvinnats så det slutade med att den gick av. Min fråga är kort och gott om det går att köpa och koppla på en ny? Blandaren ser ut som på bilden och är en FM Mattsson. Någon som vet? Känns ju helt galet att behöva köpa ny blandare..
 
  • Kökskran med droppande vatten, diskbänk, använda kaffekoppar, grön disktrasa, vit kakelvägg, blomformad sugpropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsrör och böjda sladdar under vask, i skåp eller utrymme, med smuts och tecken på användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De jag sett har varit gängade in i blandaren, en FM Mattsson-specialare. Borde mao finns som reservdel på FMM-partnummer/RSK-nummer.
 
Rickard.
Det är ingen FMM specialare utan en branch standard. Kan vara lite knepigt att skruva ut men det brukar gå.

Skruva ut den först, köp en motsvarande och skruva in den nya.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ingen FMM specialare utan en branch standard. Kan vara lite knepigt att skruva ut men det brukar gå.
Ja att det är knepigt är uppenbart, jag hade i min vilda fantasi trott, eller kanske snarare hoppats på att den bara var ditskruvad men så verkar inte vara fallet..
 
Rickard.
  • Gilla
FlodaPeter
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Skruva lös hela blandaren och kolla/fota upp i den.

Så här kan dom se ut.
[länk]
[länk]
Ska kika under kvällen eller i morgon. Tack! Återkommer!!
 
Rickard. Rickard. skrev:
Skruva lös hela blandaren och kolla/fota upp i den.
[länk]
Verkar vara liknande modell som stuvbutiken..
 
  • Vattenledningsrör, isolering, metallslangar, detaljbild, möjlig under-sink installation, inomhus VVS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrstopp i metall fastklämt under dörr, på ribbat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se om du kan skruva loss slangen från blandaren. Om det går, så är det inga problem. Sådana slangar säljs i alla butiker som Jula, Biltema, Jem o Fix etc, förutom dyrare rörfirmor och bygghandlare. Dessa brukar dock ha samma typ av koppling som du har i andra ändan av slangen, i båda ändar. Men det bör inte vara något problem att sätta en koppling emellan. Bara inte slangen är pressad på blandaren.
 
A AG A skrev:
Se om du kan skruva loss slangen från blandaren. Om det går, så är det inga problem. Sådana slangar säljs i alla butiker som Jula, Biltema, Jem o Fix etc, förutom dyrare rörfirmor och bygghandlare. Dessa brukar dock ha samma typ av koppling som du har i andra ändan av slangen, i båda ändar. Men det bör inte vara något problem att sätta en koppling emellan. Bara inte slangen är pressad på blandaren.
Den var gängad men det var ett halvt företag att få loss den ändå.. Jula verkade inte ha den. Var där i dag där att jag tänkte försöka bilda mig en uppfattning om hur den sitter men de hade bara "vanliga" kopplingar/slangar till diskmaskin. Menas som du kopplar på ett t-kors på röret..
 
  • Sliten, trasig kabel på flätad grå bakgrund. Isolering och trådar synliga. Farlig skada. Elektrisk risk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.