Jag har en blandare (blandarstav tror jag det heter) som man sätter i en borrmaskin för att blanda betong/fix och annat skoj.
Men när jag skall blanda mycket betong tror jag inte det är speciellt bra för min Bosch slagborr utan skulle hellre använda min borrhammarborrmaskin men har inte tittat några blandarstavar med den fattningen som min borrhammare har.

Finns det blandare/blandarstav till borrhammare?

/Martin
 
maeron skrev:
Jag har en blandare (blandarstav tror jag det heter) som man sätter i en borrmaskin för att blanda betong/fix och annat skoj.
Men när jag skall blanda mycket betong tror jag inte det är speciellt bra för min Bosch slagborr utan skulle hellre använda min borrhammarborrmaskin men har inte tittat några blandarstavar med den fattningen som min borrhammare har.

Finns det blandare/blandarstav till borrhammare?

/Martin
Jag har aldrig sett någon blandare med sds-fäste. Däremot kan du ju skaffa en vanlig chuck med sds-fäste och sätta blandaren i denna. Observera dock att borrhammare med koppling som löser ut om maskinen fastnar inte gillar att fungera som vispar, det bränner upp kopplingen. Har du en billig kinesmaskin så bara kör på.
 
Och har du inte varvreglering så funkar det inte. Jag körde min vanliga borrmaskin försiktigt istället.
 
Mikael_L
Jag hjälpte en kompis att blanda flytspackel med blandarstav.
Vi använde hans Black&Decker borrmaskin med varvtalsreglering på ca 600W.
Innan vi ens blandat ihop första satsen så rök det riktigt rejält ur maskinen.

Som tur var hade en granne en Metabo borrmaskin med växellåda som funkade utmärkt. Annars hade vi stått där. :(

Metabon var inte på så många fler watt, det var antagligen växellådan som gjorde susen. På lågväxeln gick väl metabon till 1000-1200 rpm, nåt.
 
AndersS skrev:
Och har du inte varvreglering så funkar det inte. Jag körde min vanliga borrmaskin försiktigt istället.
Varför inte? Jag har blandat mkt betong utan varvtalsreglering. Behovet av varvtalsreglering beror väl snarare på vad varvet på maskinen är?
 
köp den största kina-maskinen i stan för 199:- o blanda.. jag skulle aldrig blanda med mina maskiner..
 
Jag köpte en billig blandare på Bauhaus från Alpha Tools. Var inga som helst problem att blanda en säck med grovbetong. Kostade kanske ett par hundra spänn och gjorde sitt jobb utan minsta knussel.
 
Daniel_N skrev:
Varför inte? Jag har blandat mkt betong utan varvtalsreglering. Behovet av varvtalsreglering beror väl snarare på vad varvet på maskinen är?
Det dammar som sjutton. Jag köpte en chuck till min kinaborrhammare med SDS-fäste och det dammar som sjutton när man drar ingång, samt att jag var tvungen att blanda inomhus och i murarhink pga vintertid. Men visst utomhus och ett större kärl så kan man alltid prova.
 
AndersS skrev:
Det dammar som sjutton. Jag köpte en chuck till min kinaborrhammare med SDS-fäste och det dammar som sjutton när man drar ingång, samt att jag var tvungen att blanda inomhus och i murarhink pga vintertid. Men visst utomhus och ett större kärl så kan man alltid prova.
jag tycker det låter lite som en teknikfråga:)...har aldrig haft dammningsproblemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.