Vi står i startgroparna för att renovera köket i det gamla huset vi köpt. Nu gäller min fråga blandare. Vi ska ha ett lite lantligare kök och vill gärna ha en blandare som är hög och rundad (engrepps). Har sett att det kommit några sådana med utdragbar pip vilket är smidigt när man ska göra rent större kärl m.m. Problemet är jag inte hittar några sådana som har diskmaskinsavstängning.

'Hur viktigt är det att man har dm-avstängning? (Vi har inte haft dm innan...) Eller kan ngn tipsa en sådan blandare jag efterfrågar med både utdragbar pip och dm-avstängning?

 
Du kan ju alltid sätta separat dm-avstängning i
diskbänks skåpet med ballofix.

Mvh Putte
 
Kolla med försäkringsbolaget i så fall. Den ska vara lättåtkomlig, får inte sitta längst in i vaskskåpet.
 
Jag trodde att i princip alla fanns med dm-avstängning. Vi har tittat på Mora, Tapwell, Hans Grohe mfl och där har det funnits om jag inte misstar mig helt.

Det som vi har tittat efter är också att den ska ha dusch och helst se hygglig ut då blir det lite mer begränsat.

 
Det finns idag snygga separata dm-avstängare att köpa, så att du kan få en som matchar din blandare, d v s krom, mattkrom etc. Jag har en fäst jämte blandaren i köksbänken (Damixa). Det är inte gratis, men en snygg lösning på något nödvändigt.

Skulle dock inte rekommendera blandare med utdragbar dusch, se på hur utställningsexen brukar se ut i butikerna så förstår du varför. Då är det bättre med ett separat duschmunstycke (om detta är något du verkligen har saknat och har för avsikt att regelbundet använda).
/Tiny
 
Jag trodde också att alla skulle finnas med dm-avstägn., men icke... Enl en tillverkare kan det tydligen bli trångt i huset när man har även dusch. Men så var det en som sa det som Tiny också nämner, att man kan sätta en separat avstängare i diskbänken. Går det att göra så på alla? IKEA har en blandare med dusch för 1100:- (men utan dm-avstängare) och dom andra jag har sett går på minst 2500:-. Kanske kan man köpa en fr ikea och sen en separat avstängare.

Men sen fick jag lite att tänka på när Tiny skriver att man ska ta en titt på hur utsällningsexen ser ut, att det inte är att rekommendera en med utdragbar dusch. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Anledningen till att vi vill ha en dusch är att vi ska ha en ganska stor diskbänk (240 cm) och en stor ho på ca 50 cm (plus en liten). Blir så mkt enklare att spola rent om man har slang. Men kanske är det bättre med separat duschmunstycke då... Hmm...

Till sist, är det stor skillnad på olika blandare? Och nu menar jag kvalitet och liknande. Inte utseende. Måste erkänna att vi ännu inte hunnit åka runt och titta så mkt i fysiska butiker än. Kommer IKEAs börja läcka om två månader? Det var kanske lite väl drastiskt, men ni fattar ;)
 
Hej!
Va var sugna på utdragbar dusch i blandaren vi med, men blev avrådda av båda mina rörisar. De hade ingen bra erfarenhet av dem, efter ett tag har slangen en förmåga att haka i och kärva. Rekommendationen om vi ville ha dusch var att sätta en separat.

Tillslut valde vi en "normal" blandare med hög rund pip. FMM Garda II, kostade 1700kr, funkar alldeles utmärkt med STORA kärl...

(Försökte få med bild, men det ville sig inte riktigt.. )
 
Mannehund skrev:
Hej!
Va var sugna på utdragbar dusch i blandaren vi med, men blev avrådda av båda mina rörisar. De hade ingen bra erfarenhet av dem, efter ett tag har slangen en förmåga att haka i och kärva. Rekommendationen om vi ville ha dusch var att sätta en separat.
Vi kanske ska skippa det också då och sätta dit en separat. Tack för synpunkten!
 
Hej.

Har en blandare med utdragbar pip, helt suveränt, vi har haft den i 18 år utan
några som helst problem, det absolut bästa jag monterat i köket. Ska byta kök i
vårt "nya" hus och kommer även där sätta in en liknande blandare. :)
 
Hemmakatten
Vi hade tidigare blandare med utdragbar pip. Vi hade då en dubbelho, en 30x40cm och en mindre. När man spolade av plåtar och stora kastruller så skvätte och stänkte det överallt, vilket fick till följd att vi nästan aldrig använde duschmnstycket.

Nu har vi en enda stor ho 40x50cm. I den får plåtarna plats att ligga ner, hur enkelt som helst att göra rena. Vi har nu vanlig kran, den är svängbar så det är inga som helst problem med att sån i hela hon.

Tänk också på att om ni skall ha ett utdragbart duschmunstycke så är det mycket strängare elsäkerhetskrav på eluttag och lampor i närheten, dvs inom den utdragbara duschens räckhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.