Vi har flyttat till ett hus där badrummet renoverades 2006. Blandaren vid handfatet är helt värdelös. Titta på de två bilderna. På den ena bilden är vattnet iskallt, på den andra blir man skållad.

Kan man byta något billigare än hela blandaren om man vill ha användbara temperaturer över ett större område?


Kromad blandare på handfat med rinnande vatten i badrum, diskussion om temperaturjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad handfatsblandare med vatten som rinner, belägen i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det sitter en bricka med en skruv under locket, där man kan bestämma ändlägena för temperaturen, dvs bara kallt, eller bara varmt vatten.
FM Mattson har något liknande i sina engreppsblandare.
PDF-sida med instruktioner för temperaturbegränsning och byte av insats på blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Problemet är väl inte maxtemperaturen utan att området är för litet? Då hjälper det inte att justera brickan.

Kanske är insatsen skadad eller igensatt på något sätt? Första åtgärd bör väl vara att skruva isär och undersöka.

Hur varmt är varmvattnet som går ut från pannan?
 
Tack för tipset. Jag ska öppna blandaren och kolla så inget har satt igen.

Hmm, till saken hör att jag är ganska ny på det här med villaägande så har inte koll på exakt var jag löser av tempen på dricksvattnet. Antar att det bara är att öppna skåpet som är varmvattenberedaren och hitta en mätare.
 
Glöm inte att stänga av vattnet och öppna en kran för att lätta på trycket innan du skruvar isär blandaren...
 
Försök att hitta sprängskisser på blandaren på nätet. Har du bara namnet på tillverkare och eventuell modellbeteckning ska det inte vara något problem, ifall det är någon av de stora tillverkarna, som t ex FM Mattson.
Det kan vara svårare att hitta, ifall det är en billig kinesisk kopia.
 
Tack för alla tips. Det är en Mora. Någon som råkar sitta på en sprängskiss? Kanske kan maila tillverkaren eller fråga någon återförsäljare i stan.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Försök att hitta sprängskisser på blandaren på nätet. Har du bara namnet på tillverkare och eventuell modellbeteckning ska det inte vara något problem, ifall det är någon av de stora tillverkarna, som t ex FM Mattson.
Det kan vara svårare att hitta, ifall det är en billig kinesisk kopia.
Det ser väl alla att det är en Mora Temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.