Hej
Har en läckande blandare som jag inte kan identifiera. Packningarna är av typ gummi som fästs med en skruv. Känner någon igen blandaren och var köper man packningen. Tråkigt med droppande kranar.
 
  • Gammal blandare med röd och grön markering, möjlig läcka, behov av ny packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Finafisken
  • Laddar…
Det liknar FM Mattssons 50-talsblandare. Kanske samma packning som till deras nya "retro"-blandare?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Man kan ju alltid ringa deras kundtjänst och fråga.
 
S
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Närbild av en byggdetalj med gummipackning i mässingsring och en mutter på en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarp bild av en vattenkran monterad med en gummipackning i en mässingsring och en mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar. Käglan går inte att plocka loss. Gummipackningen ligger i en mässingsring och hela arrangemanget skruvas fast med en mutter.
 
Tag en polygrip och vrid loss käglan, eventuellt behöver du smörja med lite 5-56 eller dylikt. Krillemans kägla passar!
 
S
Skymtar en sexkant i kranbröstet. Då är blandaren från Gustavsberg.
Käglan lossas genom att skruva på ratten.
Kan vara enklare att hitta packningar än en komplett kägla. Kolla med någon vvsbutik i närheten.
 
En sådan här kägla alltså. Sök på krankägla sexkant.
Sexkantig krankägla med svart plastände på vit bakgrund.
 
Tack alla för hjälpen. Det är en krankägla sexkant som nu är beställd.
 
Hej! Jag har en blandare som liknar TS, där vredet för kallvatten slutat fungera. När man vrider händer ingenting alls. Lite nyfiken hur det gick för Morrie? Löste det sig? Någon kunnig här i tråden som kan säga vilka reservdelar jag behöver byta för att lösa mitt problem? Tack för svar!

Kromad tvättställsblandare med defekt kallvattenhandtag på ett vitt handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får nog ta isär den för att konstatera om det är ventilkäglan eller kranöverdelen som gått sönder.
Men vill du verkligen ha en blandare med två reglage....?
En engreppsblandare är ju så mycket trevligare att använda och kostar inte några större summor att köpa - så varför inte byta?
 
D doubleH skrev:
Du får nog ta isär den för att konstatera om det är ventilkäglan eller kranöverdelen som gått sönder.
Men vill du verkligen ha en blandare med två reglage....?
En engreppsblandare är ju så mycket trevligare att använda och kostar inte några större summor att köpa - så varför inte byta?
Tack för svar! Håller med om att engrepp är bekvämare, men bor i ett 30-talshus där vi gjort badrummet i (typ) originalstil, och blandaren är ju ett riktigt smycke :) Så vill gärna se om den går att fixa, att byta får bli sista utväg.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.