Chaly
Köpt ny blandare (Mora, med softpex 10mm slät ände) och är helt grön på vvs. Vill gärna handla rätt kopplingar innan jag påbörjar arbetet för att minimera tiden som familjen behöver vara utan vatten. Vilka kopplingsdelar bör jag handla och vilket är enklaste sättet att göra detta på?

Inkommande rör är 15x1 plusprisol (isoleringen syns en bit nedanför kopplingen?

Kan man göra på något enklare sätt än att kapa röret och sätta dit ny 15-10mm klämringskoppling (med stödhylsa på 15mm-sidan)? Känner någon igen denna typ av koppling? Går det att använda den på något sätt och därmed slippa bågfila av röret?

Bild på befintlig koppling:
2016-04-26 21.30.00_crop.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chaly
kulle skrev:
En ny klämring räcker, såga av övre röret och så återanvänder du muttern.
[länk]
Tack!

Då jag tycker mig kunna utläsa att det är 12mm anslutning uppe, är det då en sådan här jag skall ha:

http://www.vvsochbad.se/Roer-Kopplingar-Klaemringskopplingar-Conex-varianter--Conex-Foerminskning-12-10-mm-364374.html

2016-04-27 00.05.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på att eventuellt sätta dit en minikulventil, finns det sådana som passar ihop med conex så att jag kan behålla mutter + klämring på befintliga prisolröret?
 
Krilleman
Chaly skrev:
Tack!

Då jag tycker mig kunna utläsa att det är 12mm anslutning uppe, är det då en sådan här jag skall ha:

[länk]
Ja!

Chaly skrev:
Funderar på att eventuellt sätta dit en minikulventil, finns det sådana som passar ihop med conex så att jag kan behålla mutter + klämring på befintliga prisolröret?
Nej, Conex tillverkar inga ballofixer :confused:
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Chaly
Nya blandaren på plats. Inga problem - tack allihop! Blev att jag kapade de befintliga rören och satte dit vatette minikulventiler 15-10mm.

Inspekterade de avkapade rörstumparna och de såg ut som nedan. Ordentlig midja vid klämringen! Inte en tillstymmelse till stödhylsa i röret. Har suttit i huset sen det byggdes -92. Var det inte standard med stödhylsor i rören på den tiden? Det har uppenbarligen fungerat utan läckage i över 20 år ändå - behöver jag oroa mig för övriga kopplingar i huset som antagligen ser likadana ut som denna?

2016-04-30 18.59.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.