Det där med grunder verkar vara en hel vetenskap.
Vi har olika grunder i vårt timmerhus, en enkelstuga. I själva storstugan - som har fungerat som vardagsrum och kök - är det en "modern" variant av mullbänk. De har lagt sågspån längst väggarna för att isolera golvet, rakt på marken. Tack och lov är det naturligt dränerande sandjord och sågspånet är jättetorrt och fint, liksom golvåsarna är i jättefint skick.

I mitten finns en djup matkällare som de har byggt en liten trossbotten över, också isolerad med sågspån. Där har vi problem med kondens och en del av virket har mögelangrepp. Vi misstänker att det beror på markfukten, för det är en riktigt djup källare. Det finns någon kattglugg in dit, men inte på långa vägar tillräckligt med ventilation tror vi.

I kammaren är det byggt en krypgrund med trossbotten och sågspånsfyllning. Det är det enda rummet som har lite skarp lukt (men det är inte alls farligt, luktar mer "rått" än mögel).

Problemet är ju att man får lite olika råd beroende på vem man frågar. Den ena säger att det inte finns någon anledning att byta om det fungerar, så vi kan gräva ur en del och byta ut sågspånet mot kapillärbrytande material. Men det var alltså innan vi visste om att det var krypgrund i kammaren. Finns det några problem med att blanda grunder? Den andra tycker att vi kan bygga krypgrund - men det är ju också förenat med en del problem.

Hur har ni gjort hos er? Och vad skulle ni ge oss för råd?
 
Jag har haft samma problem som Ni att ha en blandad grund i huset. Torpargrund, platta gammal matkällare från 1800talet och pannrumskällare 1940. Det som jag har lärt mej är att ingen annan är mer expert på vårt huset än visom bor i det. Ingen kan därför ge en en standardlösning på problemet. Det jag föreslår Er att göra är att läs så mycket som möjligt här, i byggnadsvårdtidningar/böcker och moderna böcker om bur man bygger hus och grunder. Därefter kan Ni med Er unika kunskap om just ert hus anpassa och applicera denna kunskap. Man måste ha bott i ett hus för att veta hur det reagerar på extrem väder sol/regn kyla och hur luftfuktigheten i erat område varierar osv.

Oftast när det gäller gamla hus så är att förståsig påare vill att man ändrar en massa, ofta har de gamla lösningarna fungerat i 50-100 år eller mer och nya lösningar har oftast inte testats alls. Ska man ändra något måste man veta vilket syfte som ändringen ska ha och varför, samt försöka tänka sig hur denna förändring kan påverka huset i övrigt,

mvh plexi
 
Tack för svar!
Ja, när vi hade tagit upp golvet i storstugan hade vi bestämt oss för att fortsätta med mullbänk. Har det fungerat så pass länge som det har borde det fortsätta fungera. Vi har ju inga fuktproblem annat än i källaren (vi tror att det är markfukt), trots alla fel man kan tänka sig: cement gjutet på stenfoten, mycket vegetation och rötter nära huset, etc.
 
Tror Plexi har rätt!

Men det där med sågspån direkt på marken låter otäckt. Det har fungerat, men står inte spånet alls i kontakt med fukten från källaren?
Det har fungerat som sagt, men med lite fuktigare mark än torr luktar det hussvamp lång väg. Blandning har jag också av Plexitypen, halva huset platta på källare och andra halvan torpargrund av den putsade typen. Har aldrig fått intrycket att det är något problem med själva blandningen.
 
Mr Handyman: Nej, källaren är en helt separat konstruktion. Det är en klassisk matkällare, 2 gånger 2 meter kanske, med isolerat "tak" (en trossbotten).

Grunden är en klassisk mullbänk. Golvåsarna sitter separat från väggen för att de ska vara lätta att byta ut. Men jorden är inte så hög, hur det ser ut kan man se på den här bilden: http://byggabo.files.wordpress.com/2007/09/golvupptagning.jpg
Det är inte lagt sågspån överallt, utan längst med väggarna för att isolera ytterligare antar jag.

Sågspånet ska vi naturligtvis ta bort, det luktar hussvamp lång väg som du säger. :) Men sen står vi ju och stampar lite, hur ska man sedan gå tillväga? Ska vi gräva bort något av jorden? Och vad ska man isolera med - jag har läst om lecakulor, till exempel.

Byggnadsvårdslitteraturen gör mig dessvärre inte så mycket klokare. Det finns få konkreta förslag vad jag har sett (annat än: gjut inte betongplatta).
 
Håller med dig om byggnadsvårdslitteraturen. Jag har i alla fall inte sett några böcker som ger ordentliga instruktioner, utan det är med allmänna råd. För lite hands on helt enkelt.

Ser att det är luft imellan, vilket ju ser betryggande ut! Sågspånet ut, bra. Men vad ersätta med? Om ni ska ha kvar mullbänken (och varför inte?) låter väl lecakulor som en god möjlighet. Vid behov borde man kunna putsa med lecablandat bruk, men det är ren spekulation. Jag avser alltså längs grunden om det behövs. Det som inte ruttnar, ruttnar inte, och leca verkar ju hålla sig torrt ganska bra. Har här på sajten sett något om 20cm lecakulor som blir kapillärbrytande, men minns inte var.

Finns det fler bilder?
 
K
Mr Handyman skrev:
Har här på sajten sett något om 20cm lecakulor som blir kapillärbrytande, men minns inte var.
Om du använder dig av den kapillärbrytande fraktionen, ja. Alla lecakulor är inte kapillärbrytande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.