Hej!

Håller på att provgjuta mindre plattor av betong för att hitta rätt blandning till mina bänkskivor.

Har 10 st 25 kilos aalborg vit cement.
och 25 st 25 kilos säckar marmorkross 3-5 mm.
Har även 7 kg titandioxid för att få betongen något vitare.

Och 500 ml flytmedel som skall blandas 0,8% av cementvikten.

Nu till frågan: Hur ska fördelningen mellan cement, marmorkross, titandioxid och flytmedel vara?
Kommer att behövas ungefär 270 liter betong.
 
jag förstår att dina provgjutningar inte blir så lyckade, partikelsprånget från cement till kross är för stor, du skulle behöva typ
0-2 mm som fyller upp hålrummet mellan cement och kross, alltså marmorkrossen sjunker till botten för det finns inget som bär upp den, försök att hitta nån som är så ljus till färgen som möjligt.

Fördelning: kör 1 del cement och tre delar kross inklusive ca 20-30% 0-2 (du får prova dig fram), pigment max 6% av cement vikten (cementet väger ca 1,5kg/l), vatten ca 40%.

blanda allt det torra, sedan vatten, och det kommer bli en stabbig massa, pytsa sedan med stor försiktighet flytmedlet till du får
en krämig massa, för mycket flyt så separerar det.

Lycka till!
 
Ljust material att fylla på med kan du hitta på Ballast i södra sandby, berget där är någon sorts kvarts som är väldigt ljusgrå/vit
 
Tack för svaret. Gjöt en sats med 30% cement och 70 % kross igår och tilsatte lite mer vatten än normalt. Blev en ganska lös betong.
Som du säger så hamnade det mesta av marmorkrossen i botten av formen, men det blev en riktigt bra yta när jag vänt den.

Gör det något för hållfastheten om man använder för mycket vatten och ingen sand som du nämde?
 
För mycket vatten tappar du hållfasthet och du får separation , försöka att hitta lite sand och gör en liten provblandning så kommer du se vilken skillnad det blir
har du ingen sandlåda hemma? brukar vara 0-2
 
Tar en spade från sandlådan och provar
 
Tjena,

Jag ska också gjuta en vit betongskiva. Lyckades du få till något bra resultat? Vart hittade du marmorkrossen? Vart kan man hitta finare kross?
 
  • Gilla
JensZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.